Via partner

Stop met aardig zijn , T. D'Ansembourg

Artikelnummer: 9789077942161
Artikel 73 van 129
€ 5,00

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Waarom doen we ons anders voor dan we zijn? Meestal zo aardig en vriendelijk? Waarom doen we zo ons best om aan de verwachtingen van anderen te voldoen? Volgens Thomas d’Ansembourg maakt dit ons alleen maar ongelukkig. We geven niet aan wat we voelen of willen en krijgen dus ook niet wat we nodig hebben. Zo spelen we een rol en zetten we een masker op waarmee we onszelf en onze omgeving misleiden.
De auteur wil ons helpen deze vicieuze cirkel te doorbreken. Laten we zeggen wat we denken, voelen en nodig hebben. De auteur laat stap voor stap zien hoe we dit kunnen aanpakken.
- het is voor onszelf, en ook voor onze partner, vrienden en familie beter als we duidelijk zijn
- een efficiënt hulpmiddel om te zijn wie we zijn, en om zo gehoord en gezien te worden
- gebaseerd op het model voor geweldloze communicatie (Marshall Rosenberg)
- de auteur gaat met humor te werk en geeft veel voorbeelden

MENINGEN: De oorspronkelijke titel van dit boek is 'Stop met aardig zijn - wees echt'. En dat is ook waar het over gaat. O.a. heel goede inzichten en praktische tips voor een goede, open, eerlijke communicatie. Gebaseerd op Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg. Voegt beslist veel toe.

Een boek dat mij enorm helpt! Het geeft me inzicht in waarom ik zo graag aardig gevonden wil worden, legt uit wat een alternatief is waardoor ik zowel goed voor mezelf kan zorgen als aardig kan zijn naar een ander. Ik ken de achterliggende methodiek van Non-Violent Communication, dat is overigens niet nodig om dit boek te kunnen lezen en er wat aan te hebben.

Heel goed boek! Gaat terug naar de basis waarop alle communicatie misloopt namelijk verkeerde communicatie en ontkenning van bepaalde behoeftes.

Het boek is prettig en vlot te lezen. Praktische heldere voorbeelden. To the point. Soms confronterend.

Het kan een openbaring zijn, dit boek. Te ontdekken dat subtiele en minder subtiele dwang en manipulatie verborgen zit in onze dagelijkse communicatie. En dat het heel veel frustratie en niet uitgesproken of verkeerd uitgesproken leed veroorzaakt. Bij jezelf en bij degenen met wie je contact hebt. ( Of denkt te hebben....)
Helder bij jezelf krijgen wat je ervaart in het contact met medemensen en helder krijgen wat je wilt in het contact met anderen kunnen de weg vrij naar een makkelijkere, blijere, harmonieuzere omgang met de mensen die je ontmoet. Geen masker, geen toneel maar rustig zeggen wat nodig is om ieder recht te doen en te respecteren. Vooral jezelf.
Ik wist niet dat misplaatst aardig zijn zulke schadelijke effecten had. Voor mij een openbaring. Een aanrader, ja!

In dit boek beschrijft Thomas d'Ansembourg het model voor geweldloze communicatie. Het model (ontwikkeld door Marshall Rosenberg) is gebaseerd op mededogen: wezenlijke nieuwsgierigheid naar wat jou en de ander beweegt. Luisteren vanuit wezenlijke nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat we onszelf en de ander zien, verstaan en herkennen als een ander levend mens en dat we respectvol met onszelf en elkaar omgaan. Het model is ook gebaseerd op het gegeven dat we ons beter voelen wanneer we onze gevoelens en behoeften beter uiten en open staan voor de gevoelens en behoeften van anderen. Het boek is bedoeld voor mensen die in een groeiproces zitten naar een meer authentiek leven waarin ze als vrij en verantwoordelijk individu anderen wezenlijk willen ontmoeten in plaats van zich te laten leiden door conditioneringen en oude reacties en die samen willen zijn met anderen zonder op te houden zichzelf te zijn. De (Franse) auteur was jurist, studeerde psychologie, is therapeut, leerkracht en auteur. Het boek is voor een deel gebaseerd op trainingen in geweldloze communicatie die hij geeft. Jannetta van der Zee

Na het lezen van het boek Geweldloze Communicatie, dat ik wat droog vond, ben ik meteen door gegaan met dit boek.
Ik vind dit boek duidelijk beter. Er staan veel voorbeelden in van de schrijver waardoor alles wat beter
Te begrijpen is. Ook staan er ter verduidelijking plaatjes in. Het boek is geschreven met een vleugje humor
Wat ook altijd wel leuk is. Het geeft inzicht in je eigen communicatie processen en brengt je in contact
met je eigen behoeften. Via een model (stappen) leer je 1) naar de feiten kijken in een situatie 2)je gevoelens benoemen
3)je behoeften herkennen en 4)een verzoek doen.
De voorbeelden zijn duidelijk maar naar mijn mening moet je de techniek met eigen woorden aanvullen.
Ik denk namelijk niet dat je in het heetst van de strijd (bijvoorbeeld met een collega op het werk) praktisch
is om alle stappen te doorlopen.

 

Gewicht
0,34 Kg

Uit jaar:
2005-2010

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Peter Slager

Vertaald door:
Annette van der Elst

Oorsponkelijke titel
Cessez d'être gentil soyez vrai!

Aantal pagina's
262 excl bijlagen

NUR/NUGI
770 Psychologie algemeen

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss