Via partner

Kwaad Bloed over de rivaliteit tussen twee broers en hun multinationals Adidas en Puma , Barbara Smit

Artikelnummer: 9789035128286
Artikel 1 van 1
€ 4,00

KLIK HIER om te bestellen via partner 

Barbara Smit
kwaad bloed
over de rivaliteit tussen twee broers en hun multinationals Adidas en Puma
Puma en Adidas zijn onlosmakelijk verbonden met de opwinding van sport. Grote namen uit de voetbalgeschiedenis, zoals Pelé, Johan Cruijff, Zinédine Zidane en David Beckham, hebben de twee merken wereldbekendheid gegeven.Tegenwoordig behoren ze tot de marktleiders in de wereld van de internationale sport, en zijn ze niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
Nagenoeg onbekend is echter de ontstaansgeschiedenis van deze twee multinationals, die begon in het Beierse stadje Herzogenaurach in de jaren twintig, met een klein maar succesvol familiebedrijf: Gebrüder Dassler. Na de oorlog ontstond een finale breuk tussen Rudolf en Adi Dassler, die toen hun concurrerende merken stichtten: Puma en Adidas. In Kwaad bloed reconstrueert Barbara Smit de nooit eerder beschreven rivaliteit tussen de broers Dassler en hun erven, die een heftige strijd voerden over leiderschap en macht in de wereld van de sport. Zij brengt gedetailleerd in kaart hoe steeds grotere geldstromen en investeringen de twee ondernemingen naar het toppunt van de macht in de sportwereld voerden, en hoe Puma en Adidas ondanks corruptieschandalen en dreigend bankroet wisten uit te groeien tot miljardenimperiums.
Barbara Smit vestigde haar naam als corporate biographer met haar boek over Heineken, dat een bestseller werd. Voor Kwaad bloed deed zij gedurende vijf jaar onderzoek in tot nu toe ontoegankelijke archieven, en interviewde ze talloze sporters en betrokkenen in Europa en de Verenigde Staten.

MENINGEN: 

Het is een aardig boek en een "must read" voor mensen uit deze brance. Wat is persoonlijk heel erg jammer vond is dat boek meer over adidas gaat dan over Puma. De omslag laat lezen dat het om de strijd tussen adidas en Puma zou gaan, dit is waar tot de periode net na de 2e wereld oorlog. De tijdsprongen die gemaakt worden tussen 2 alineas is soms vervelend. Wat meer bedrijf achtergrond was welkom geweest vooral in de begin periode, waar begonnen de gebroeders mee, wat namen ze mee toen ze resp. adidas en Puma begonnen. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als Barbara Smit soort gelijke boeken zou schrijven over bijvoorbeeld Reebok, Nike en Mexx

het was een interessant boek om te lezen vooral als adidas-fan. Zo heb ik er meer details uitgehaald wat ik nog niet wist. Zo zie je maar hoe een onderneming bijna ten gronde is gericht door macht strijd, maar aan iedere story komt een goed eind, dat zie je wel op de beurs. Tevens is er door horst dassler een nieuwe markt opgezet door sporters en sportorganisatie te betalen Dit boek is het lezen waard!!!!

In de jaren twintig van de twintigste eeuw startten de broers Rudolf en Adolf Dassler in Beieren een innovatief sportschoenenfabriekje. Na de Tweede Wereldoorlog ging ieder met de groeiende ondernemingen Puma respectievelijk Adidas energiek zijn eigen weg. Het boek beschrijft de turbulente geschiedenis van beide familiebedrijven, die met elkaar in felle concurrentiestrijd verwikkeld raakten, maar ook intern door hevige machtsconflicten werden verscheurd. Tegelijk krijgt de lezer een beeld van de (met dubieuze praktijken gepaard gaande) wedijver van ook andere giganten, zoals Reebok en Nike, waardoor de in populariteit toenemende sportwereld in de ban van het grote geld raakte. Het nadere WK voetbal 2006 'vormt de buhne voor een markeringslag van ongekende omvang' [pagina 344]. De in Frankrijk woonachtige Nederlandse auteur deed vijf jaar onderzoek, wat resulteerde in een vlot leesbaar en spannend verslag over de alsmaar groeiende sportbusiness. Diepgravende bedrijfseconomische of organisatorische analyses moet men van het boek niet verwachten. Drs. H. Alblas

Mooie beschrijving van de historie en rivaliteit van deze wereldmerken!

Prachtig gedetailleerd boek over de geschiedenis van de merken Adidas en Puma. Jeetje, wat een geschiedenis en wat is er veel niet naar buiten gekomen, voordat dit boek verscheen. Een taaie pil,maar voor de echte sportliefhebber met interesse in de vercommercialisering van de sport een absolute aanrader.

 

Gewicht
0,481 Kg

Uit jaar:
2006

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Bart van den Tooren

NUR/NUGI
?

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss