Op voorraad

PM-reeks - Logopedie voor onderwijsgevenden deel 1: eigen stem en uitspraak ; deel 2: taal-, spraak-, stem- en gehoorstoornissen bij kinderen , M. Pronk-Boerma

Artikelnummer: 9789024414321
Artikel 9 van 10
€ 4,00

In dit boek geeft de auteur mogelijkheden aan om zich bewust te worden van goede en verkeerde spreekgewoonten. Ook praktische oefeningen en suggesties gericht op verbetering van de eigen stem en uitspraak en op het voorkomen van problemen op dit gebied komen aan bod. Daarnaast is dit boek een handleiding voor ben die (beroepshalve) geconfronteerd worden met spraak-, taal-, stem en gehoorstoornissen bij kinderen. Als deze stoornissen tijdig herkend worden, kan een kind al in een vroeg stadium geholpen worden. In een later stadium behandelen duurt over het algemeen langer en het kost meer moeite om al ingeslapen gewoonten te veranderen. Ook hebben deze stoornissen vaak een negatief effect op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.

In deel 1 wordt beknopte theoretische informatie gegeven over de invloed op het spreken van: houding, adem, stem, articulatie en expressieve factoren. Daarnaast worden oefeningen en suggesties gegeven ter verbetering van verkeerde spreekgewoonten die een ongunstige invloed hebben op stem en spraak tijdens het lesgeven. Deze oefeningen zijn echter niet bedoeld als vervanging van logopedische begeleiding. Bij stemproblemen tijdens het lesgegeven is deskundige praktische begeleiding gewenst. In deel 11 vindt de lezer hoe men spraak-, taal-, stem- en gehoorstoornissen bij kinderen kan herkennen, welke verwijsmogelijkheden er zijn, welke punten van belang zijn in het contact met ouders en deskundigen naar wie het kind is verwezen en hoe de onderwijsgevende er zelf in de klas mee kan omgaan. Door de verwerkingsvragen aan het eind van eik hoofdstuk leent het boek zich naast cursorisch gebruik ook voor modulair gebruik en voor zelfstudie.

Het boek is in de eerste plaats bestemd voor (aanstaande) leerkrachten in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs; daarnaast kunnen ook ouders, school- en huisartsen en iedereen die beroepsmatig met kinderen te maken heeft, er belangrijke informatie in vinden over spraak-, taal-, stem- en gehoorstoornissen bij kinderen.

Recensie(s)

Dit boek is een handleiding voor geinteresseerden in logopedische stoornissen bij kinderen. Het bestaat uit twee delen: een theoretisch deel, vooral bedoeld om de eigen stem en uitspraak van de (aanstaande) leerkracht of hulpverlener te bestuderen en een tweede deel om taal-, spraak- en gehoorstoornissen bij kinderen te leren herkennen. Het boek behandelt een groot aantal aspecten van de logopedie. Juist omdat er zo veel aan de orde komt, worden sommige aspecten niet helemaal uitgewerkt en dat komt de volledigheid niet ten goede. Dit boek is duidelijk bedoeld om onder begeleiding van een deskundige docent bestudeerd te worden; het leent zich nauwelijks voor zelfstudie. De auteur is dan ook docent aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs, een afdeling van de Faculteit Educatieve Opleidingen van de Utrechtse universiteit. In deze druk zijn enkele tekstcorrecties aangebracht en is het register uitgebreid.

Redactie

 

Gewicht
0,46 Kg

Uit jaar:
2001

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss