Via partner

Een bioloog leest de Bijbel bijzondere waarnemingen in bekende teksten , Jan Lever

Artikelnummer: 9789081634311
Artikel 3 van 16
€ 3,00

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Vrijwel zijn hele leven heeft Jan Lever (1922), voormalig hoogleraar Dierkunde (1952-1986) aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, zich beziggehouden met de relatie tussen geloof en wetenschap. Al voordat hij als bioloog was afgestudeerd (1946), vroeg hij zich, als gereformeerde jongeling, af wat de betekenis was van de 'historische' vertellingen in de Bijbel, te beginnen bij het scheppingsverhaal. Niet voor niets is hij degene geweest die in de jaren zestig voor de NCRV radio de theorie van evolutie voor een groot deel van het (protestantse) publiek aannemelijk heeft gemaakt. Dit werden historische voordrachten waarin hij afgewogen uitlegde dat de ontwikkeling van soorten (dus ook de mens!) een proces is geweest dat miljoenen jaren in beslag heeft genomen. En dit alles zonder afbreuk te doen aan de betekenis die het christelijk geloof voor hem had en heeft.

In dit boek gaat hij aanzienlijk verder met het ontleden van Bijbelse teksten. Hij neemt ons mee in een even fantastische als indrukwekkende zoektocht naar de betekenis achter deze eeuwenoude teksten. Hij constateert, soms schalks maar altijd betrokken, dat de Bijbel zelf laat zien dat we die niet moeten beschouwen als een onfeilbaar historisch boek. Sterker nog, hij stelt, na nauwkeurige bestudering en vergelijking, belangrijke
fundamenten van de Christelijke Kerk serieus ter discussie.

Volgens Lever blijken bepaalde waarheden en dogma's, die ons door de Kerk in de afgelopen twintig eeuwen zijn voorgehouden, lang niet altijd houdbaar.

MENINGEN: Deze schrijver heeft de oogkleppen van 'het woord van de mens' goed opgezet in zijn leven en natuurkundig onderwijs. Gaat uit van de natuur zoals deze nu bestaat en beseft niet dat deze in het verleden anders kan zijn geweest. Haalt rein en onreine dieren door elkaar met die rein zijn om te eten. Stelt zijn wijsheid boven die van Mozes en van God. Gewoonweg Godslastering. Als deze man toch eens voor de hemelse rechtbank komt te staan en op de aarde neerkijkt....

De auteur van dit boek, voormalig hoogleraar Dierkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, speelde in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw een belangrijke rol bij de acceptatie van een integrale benadering van de bijbelexegese in gereformeerd Nederland. Met de relatie tussen geloof en wetenschappen, alfa versus beta, heeft hij de fundamenten van veel bijbelteksten ter discussie gesteld. Dit alles zonder afbreuk te doen aan de ware betekenis van het christendom. Hij toont aan dat bepaalde dogma's die ons door de kerk in tweeduizend jaar christendom zijn voorgehouden, door allerlei wetenschappelijke ontwikkelingen, niet meer hanteerbaar zijn en ook op een andere manier geinterpreteerd kunnen worden. Voor veel orthodoxe gelovigen zal het lezen van dit boek als een schok kunnen overkomen, voor anderen is het misschien een openbaring. Het boek sluit af met het fraaie gedicht 'Het Evangelie' van de dichter J.F. Kunst (1879-1948). Aanbevelenswaardig voor de liefhebber van een alfa- en beta-achtige benadering van de bijbelexegese. Niek van der Worff

Het begin hoofdstuk heb ik gelezen. Dat vond ik zeer goed. Daarna heb ik het boek uitgeleend aan een vriend die tevens college had gelopen bij Prof, Lever.

 

Gewicht
0,375 Kg

Uit jaar:
2010

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Jonne Bakker

Omslagbeeld:
Albrecht Dürer(1504),De Zondeval (Rijksmuseum Amsterdam)

Aantal pagina's
262

NUR/NUGI
703 Bijbelwetenschappen

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss