Via partner

Het fusiehandboek maak fusies en overnames tot een succes , Maikel Batelaan

Artikelnummer: 9789043012454
Artikel 23 van 55
€ 32,00

KLIK HIER om te bestellen via partner 

Fusies en overnames zijn aan de orde van de dag, zowel in het bedrijfsleven als in de not-for-profit-sector. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat meer dan de helft van alle fusies en overnames mislukt. Voor, tijdens en na afloop van het fusieproces kan er van alles misgaan; een goede voorbereiding en een systematische aanpak van vooral de postfusie-integratie is van essentieel belang om de kans op succes te vergroten.

Dit boek is een onmisbare praktische gids die ingaat op alle organisatie- en management-aspecten die bij een fusie of overname aan de orde komen. Het is geschreven voor
iedereen die bij zo'n ingrijpend proces betrokken is: bestuurders, managers, consultants, controllers, projectleiders, P&O-adviseurs en OR-leden. Het handboek is toegankelijk opgezet aan de hand van een overzichtelijk raamwerk en geeft vele checklists, vragenlijsten, modellen en tips. Daarnaast gaat het in op een aantal dilemma's bij het leiding geven aan een zo oncontroleerbaar en onvoorspelbaar proces als de integratie van fusies en overnames. Het is te lezen als een logisch geheel, maar ook modulair te gebruiken in elke afzonderlijke fase van het fusieproces.

Een greep uit de behandelde onderwerpen:
• Hoe bereken ik synergie?
• Welke modellen zijn er om twee organisaties te integreren?
• Hoe kondig ik een fusie aan?
• Wat moet ik in de eerste 100 dagen doen?
• Hoe maak ik keuzes in de samenstelling van het management?
• Hoe breng ik cultuurverschillen in kaart?
• Wat is een integratiemanager?
• Hoe verkrijg ik controle over de nieuwe combinatie?
• Hoe overtuig ik de ondernemingsraden?
• Hoe ga ik om met meerdere merken?
• Hoe integreer ik de ICT?
• Hoe faseer ik het integratieproces?

Maikel Batelaan is strategieadviseur. Fred van Essen is coach van topmanagers en hun teams. Zij zijn oprichters van Business Transformatie Groep, een organisatie- adviesbureau gespecialiseerd in het veranderen van de onderneming als geheel, met opdrachtgevers in de top van het bedrijfsleven en not-for-profit. Zij schreven eerder onder meer Tien manieren om fusies te verknoeien en Tien strategische wetten om aan de weg te zetten en spreken regelmatig op congressen en seminars.

MENINGEN: In hun 'fusiehandboek' gaan de auteurs in op aspecten van een succesvolle overname en/of fusie. Zij komen tot de conclusie dat de helft van alle fusies mislukt. Feitelijk is dat percentage veel groter, zo wijst onderzoek uit. Fusies leiden slechts in zeldzame gevallen tot de beoogde effecten. In het boek wordt de materie besproken: het waarom, cultuurverschillen, besturing, strategie, personeel, integratie enzovoort. Hoewel de auteurs zelf aangeven dat 'hoe je moet fuseren' eigenlijk niet uit een boekje te leren valt, is het boek wel ingericht als van stap-tot-stap-lesboek. Daarin schuilt ook de zwakte van een dergelijk werk; immers, de kleinere ondernemers zullen bij hoge zeldzaamheid tot fuseren overgaan en bij de grotere fusies en overnamen komen specialisten te hulp. Afgevraagd moet dus worden voor wie dit boek bedoeld is en wat nu eigenlijk de praktische waarde is. Hetgeen onverlet laat dat het boek in theorie redelijk compleet is.

R.J. Blom

Gewicht
0,466 Kg

Uit jaar:
2006

Aantal pagina's
161

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss