Via partner

De maagd Marino Winnaar Libris Literatuurprijs 2011 , Yves Petry

Artikelnummer: 9789023464433
Artikel 62 van 460
€ 7,00

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Een man ketent een andere man vast aan de muur van zijn huiskamer, amputeert zijn penis, snijdt hem vervolgens de keel door en bewaart delen van het lijk in de diepvriezer om er in de weken die volgen van te eten. Wat dit waar gebeurde voorval pas echt intrigerend maakt, is dat het slachtoffer zijn behandeling geheel vrijwillig heeft ondergaan.De maagd Marino is geen reconstructie van de feiten, maar een reactie erop. In zijn nieuwe roman maakt Yves Petry het bizarre aannemelijk en het gruwelijke verteerbaar. Met alle literaire verbeelding en middelen waarover hij beschikt, laat hij het slachtoffer postuum aan het woord en zet hij deze duistere folie à deux in een verrassend romantisch licht.

MENINGEN: ‘De maagd Marino’ is bepaald geen ‘feelgood-literatuur’, maar dat neemt niet weg dat het één van de mooiste boeken is die ik afgelopen jaar heb gelezen. Het is intrigerend, humoristisch, oorspronkelijk, en bevat zeer sterke psychologische observaties. En dit alles ook nog eens geschreven in een tegelijkertijd trefzekere en poëtische stijl – veel compacter en beter overigens dan zijn voorgaande boeken.

Dan volgt een wisseling van perspectief en laat Yves Petry, met alle literaire middelen waarover hij beschikt, het (vrijwillige) slachtoffer postuum aan het woord. Hij blijkt een ontgoochelde literatuurdocent te zijn die niet meer gelooft in de macht van de verbeelding en zowel depressief als contactgestoord is. In dat laatste lijkt hij op de dader Bruno, een passief moederskind van ongeveer veertig, van wie de rest van het boek de ziekelijke levensloop wordt gevolgd.

De vijfde roman van deze auteur (1967) is gebaseerd op de zaak van 'de kannibaal van Rotenburg', die in 1996 een schok in Duitsland veroorzaakte. Het verhaal opent met het eindpunt: de theatrale, krankzinnige maar ook bloedernstige sterfscene van een gedrogeerde man, Bruno Klaus. Volledig volgens afspraak wordt hij vastgebonden, ontmand, in stukken gesneden en begraven door Marino Mund, zijn beul en minnaar (!). Vanaf hoofdstuk 2 wordt de plaats van schrijven duidelijk: de cel van Marino, enige tijd na zijn proces. Tot en met hoofdstuk 26 volgen we de levenslopen van deze contrastrijke personages: Bruno, de levensmoede literatuurdocent, die gelooft in de superioriteit van de perfecte stijl, en Marino, passief, ziekelijk moederskind en eeuwige maagd. Fascinerend is dat de lezer wordt meegezogen in het waanidee dat niet Marino, maar Bruno de ik-zegger is die het verhaal vertelt. Het onderhoudende, tegendraadse verhaal over eenzaamheid, de schoonheid van het leven en de kracht en onmacht van literatuur overtuigt door de efficiente, intelligente en poetische stijl en de psychologische diepgang. Gebonden; normale druk.L.A.A. Kruse

Dit boek zit literair ijzersterk in elkaar.

Een man amputeert de penis van een andere man, snijdt die man vervolgens de keel door, bewaart de smakelijkste delen van het lijk in de diepvriezer om er in de weken die volgen van te eten en begraaft de rest van het lijk in zijn tuin? Erg aansprekelijk is dit niet. En dat dit nare voorval daadwerkelijk gebeurd is doet niet ter zake, want het gaat Yves Petry duidelijk niet om de feiten. Hij houdt zich er ook helemaal niet aan. Vanaf de eerste regel zingt het boek zoch los van de realiteit.

Het verhaal begint met het einde: de krankzinnige bloederige sterfscene. Een gedrogeerde man, Bruno Klaus, wordt volledig volgens afspraak vastgebonden, ontmand, en de keel doorgesneden door Marino Mund. Meteen wordt duidelijk dat de twee een seksuele relatie hebben gehad.

Ja, alleen al vanwege de stijl is ‘De maagd Marino’ de moeite van het lezen meer dan waard. In een interview in Trouw las ik dat Yves Petry met ‘De maagd Marino’ heeft geprobeerd de werkelijkheid interessanter te maken dan die is en daar is hij heel goed in geslaagd. Hoewel het boek door en door realistisch is, is het een lofzang op de verbeelding die buitengewoon avontuurlijk is omdat ze niets ondenkbaar acht. Aanrader dus. Ik vind het absoluut een meesterwerk.

Van sommige boeken kun je eigenlijk niet zeggen waarover ze gaan. Nee, dat is niet waar: van sommige boeken kun je beter niet zeggen waarover ze gaan. Daar functioneert het ‘onderwerp’ louter als kader, een skelet als het ware waaromheen alles wat het verhaal zinnelijkheid en spierkracht verleent nog tot wasdom moet komen. Bij zeer zeldzame boeken is het onderwerp van het verhaal zelfs geen skelet meer maar ronduit een staketsel, een hindernis die opgeworpen is om een al te gemakkelijke toegang tot het verhaal te verhinderen.

 



Dan volgt een wisseling van perspectief en laat Yves Petry, met alle literaire middelen waarover hij beschikt, het (vrijwillige) slachtoffer postuum aan het woord. Hij blijkt een ontgoochelde literatuurdocent te zijn die niet meer gelooft in de macht van de verbeelding en zowel depressief als contactgestoord is. In dat laatste lijkt hij op de dader Bruno, een passief moederskind van ongeveer veertig, van wie de rest van het boek de ziekelijke levensloop wordt gevolgd.

‘De maagd Marino’ is bepaald geen ‘feelgood-literatuur’, maar dat neemt niet weg dat het één van de mooiste boeken is die ik afgelopen jaar heb gelezen. Het is intrigerend, humoristisch, oorspronkelijk, en bevat zeer sterke psychologische observaties. En dit alles ook nog eens geschreven in een tegelijkertijd trefzekere en poëtische stijl – veel compacter en beter overigens dan zijn voorgaande boeken.

Ja, alleen al vanwege de stijl is ‘De maagd Marino’ de moeite van het lezen meer dan waard. In een interview in Trouw las ik dat Yves Petry met ‘De maagd Marino’ heeft geprobeerd de werkelijkheid interessanter te maken dan die is en daar is hij heel goed in geslaagd. Hoewel het boek door en door realistisch is, is het een lofzang op de verbeelding die buitengewoon avontuurlijk is omdat ze niets ondenkbaar acht. Aanrader dus. Ik vind het absoluut een meesterwerk.

Gewoon lezen!
Duidelijke hoofdstukken, goed verhaal, met voldoende ruimte om zelf in te vullen.

Gewicht
0,392 Kg

Uit jaar:
2010-2011

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Esther van Gameren

Omslagillustratie:
Wieteke de Lange

Aantal pagina's
285

NUR/NUGI
301 Literaire roman, novelle

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss