MOMENTEEL BIJ ONS UITVERKOCHT

Schubert (luisterboek) een hoorcollege over zijn leven en werk , Leo Samama

Artikelnummer: 9789085300885
Artikel 1 van 1
€ 25,00
Het artikel is uitverkocht.

Let op: mp3-download luisterboek, dus geen fysiek boek of CD!

Franz Schubert (1797-1828) was de eerste componist wiens afzetmarkt bovenal een burgerlijk niet onderlegd publiek betrof. Zijn werken werden dan ook voornamelijk in het schoollokaal, de kerk en vooral het drinklokaal uitgevoerd. Hij schreef naast instrumentale werken meer dan zeshonderd liederen.

Samama plaatst Schubert in zijn tijd en maakt veelvuldig gebruik van muziekfragmenten van piano en cd. De liederen in hoofdstuk 9 t/m 14 zijn live uitgevoerd tijdens het hoorcollege.

Inhoud
Hoofdstuk 1: Beeldvorming en werkdrift
Hoofdstuk 2: Leven en tijd
Hoofdstuk 3: Stijl en muzikale herkomst
Hoofdstuk 4: Kerkmuziek en opera
Hoofdstuk 5: Op weg naar de symfonische meesterwerken
Hoofdstuk 6: De laatste twee symfonieën
Hoofdstuk 7: De kamermuziek
Hoofdstuk 8: Harmonische variatie in de late werken
Hoofdstuk 9: Schubert als componist van liederen
Hoofdstuk 10: Gretchen am Spinnrade, Die Forelle
Hoofdstuk 11: Memnon en Ganymed
Hoofdstuk 12: Erlkönig
Hoofdstuk 13: Kennst Du das Land?
Hoofdstuk 14: Du bist die Ruh en Der Doppelgänger

Uitgegeven door: Home Academy
Oorspronkelijke uitgever: Home Academy
Spreker(s): Leo Samama

CD 1
Hoofdstuk 1. Beeldvorming en werkdrift
Brahms schreef over Schubert (1797-1828): "Schubert was de vriendelijkste van alle reuzen, maar tegelijkertijd ook de meest angstaanjagende; een componist waar je nooit mee
klaar bent. Vermoedelijk is Schubert elke dag weer van zichzelf geschrokken" Maar velen
bschouwden hem als een onschuldige liedjesschrijver, die de grote vormen niet aan kon.
Pas in de tweede helft van de 20e eeuw werd de betekenis van Schubert volledig ingezien. Schubert had een enorme werkdrift en moet vrijwel continu gecomponeerd hebben,
soms een paar stukken per dag.
Hoofdstuk 2. Leven en tijd
Schubert was even nadrukkelijk een kind van na de Franse revolutie als Beethoven
van ervoor en tijdens. Terwijl Beethoven zowel voor de oude aristocratie als de nieuwe
burgerij schreef, concentreerde Schubert zich op deze laatsten. Schubert kreeg een
goede opleiding. Als tiener begon hij fanatiek te componeren, terwijl hij daarnaast de
kost verdiende als meester op de school van zijn vader. Maar naar enkele jaren botsten
vader en zoon zozeer dat Schubert de school verliet en besloot als vrij scheppend componist door het leven te gaan. Tevens begon toen ook zijn zwervende bestaan, van het
ene logeeradres naar het andere. Vanaf 1823 was Schubert veel ziek. Gesloopt door de
syfilis stierf hij in 1828, amper 31 jaar oud.
CD 2
Hoofdstuk 3. Stijl en muzikale herkomst
Schuberts ontwikkeling is even herkenbaar als ook raadselachtig. In de muziek van de
tiener herkennen we al wel de taal en stijl die hij op latere leeftijd zal gebruiken. Wanneer we echter zijn muzikale herkomst willen bepalen, dan is de eerste componist van
wie Schubert het vak heeft afgekeken zonder meer Mozart geweest, gevolgd door Haydn, daarna Beethoven en daarnaast tal van tijdgenoten. Wat hij er zelf aan heeft toegevoegd is natuurlijk zijn bijzondere melodische gave gebaseerd op (volks)liedkunst en zijn genuanceerde spel met de samenklanken, met licht en donker in de harmoniek. Hoofdstuk 4. Kerkmuziek en opera Schubert heeft zijn hele loopbaan voor de kerk geschreven. "De mens komt met geloof op de wereld", was zijn stelling geheel in lijn met grote filosofen als Leibniz. Maar voegde hij eraan toe: "Om ook maar iets te kunnen begrijpen, moet ik eerst in iets geloven". En het "iets" werd niet per se gedefinieerd in enige specifieke kerk. Schubert was, zoals al gemeld, een groot liefhebber van het theater. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt - dat hij alleen geschikt was voor de kleine vorm van het lied -, streefde hij zelf juist naar een beheersing van het grote. In totaal schreef hij een aanzienlijk aantal werken voor theater, die echter met wisselend succes werden opgevoerd. CD3 Hoofdstuk 5. Op weg naar de symfonische meesterwerken Wat bepaalt dat Schubert zo muzikaal herkenbaar is en hoe heeft hij dat bereikt? In zijn jonge jaren leek alles Schubert met het grootste gemak af te gaan. En niet alleen op het terrein van de liederen. Rond 1820 begon hij echter te twijfelen, zeker bij het schrijven van symfonieën, kwartetten en sonates. Juist bij de grote vormen was hij onzeker. Menig werk bleef onvoltooid. Pas na 1822 bevond hij zich op zekerder terrein en schreef hij enkele van zijn grootste werken. Hoofdstuk 6. De laatste twee symfonieën In de laatste twee symfonieën (de Onvoltooide en de Grote Symfonie in C) heeft Schubert dat gevonden wat wij nu als kenmerkend voor Schubert beschouwen. Schubert de verhalenverteller, de liederenzanger, maar evenzeer de bouwer van grote vormen waarin niet de tragische dialectiek wordt aangereikt, als bij Beethoven, maar de epische. Daarmee maakte Schubert de weg vrij voor de grote romantische symfonische kunst van de latere negentiende eeuw. cd4 1. Strijkkwartet in G, Leipziger Streichquartett, MDG 307 0600-2 2. Wanderer-Fantasie, Alfred Brendel (piano) opname NPS, 5 februari 1978, Concertgebouw Amsterdam 3. Strijkkwartet in D, Leipziger Streichquartett, MDG 307 0600-2 4. Pianosonate in Bes, Alfred Brendel (piano), opname NPS, 28 februari 1978, Concertgebouw Amsterdam cd5 (live uitvoeringen) 1. Schubert - Gretchen am Spinnrade (D118, opus 2) Goethe 2. Schubert - Die Forelle (D550, opus 32) Schubart 3. Schubert - Memnon (D541, opus 6:4) Mayrhofer 4. Schubert - Ganymed (D544, opus 19:3) Goethe cd6 (live uitvoeringen) 1. Reichardt - Erlkönig, Goethe 2. Schubert - Erlkönig, Goethe (D328, opus 1) 3. Loewe - Erlkönig, Goethe 4. Zelter - Kennst Du das Land?, Goethe 5. Beethoven - Kennst Du das Land?, Goethe (opus 75:1) 6. Schubert - Kennst Du das Land?, Goethe (D321) 7. Schubert - Du bist die Ruh, Rückert (D776, opus 59:3) 8. Schubert - Der Doppelgänger, Heine (D957:13)

CD 4 Hoofdstuk 7. De kamermuziek Ook in de kamermuziek zocht Schubert naar mogelijkheden het verhalende en het dialectische op een lijn te krijgen en daarmee ook in kwartetten, trio's en pianosonates een sterk epische zeggingskracht te ontwikkelen. Aan de hand van het Strijkkwartet in G wordt de manier nagetrokken waarop Schubert verhalen vertelt. Hoofdstuk 8. Harmonische variatie in de late werken Schubert speelt met melodische variatie, ritmische variatie en harmonische variatie. Bij dat laatste is de klank, de samenklank en de klankkleur wezenlijk. Met de harmonieën schept Schubert de bijzondere atmosferen die het verhaal dragen, die de melodieën reliëf en diepte verlenen. CD 5 Hoofdstuk 9. Schubert als componist van liederen Liederen nemen in het oeuvre van Schubert een centrale plaats in. Bijna zijn gehele oeuvre is vanuit én parallel aan de liedkunst ontstaan. Liederen waren een belangrijk medium binnen de nieuw opgekomen burgerklasse. Dit gold ook voor de volksliederen. Dat begon al in de laatste kwart van de 18e eeuw en heeft zich de gehele 19e eeuw doorgezet. Schubert heeft met meer dan zeshonderd liederen een monument geschapen waar niemand meer omheen kon. Schuberts liederen wijken echter af van de eenvoudige huiskamerliederen van zijn tijd. Het zijn veelal eerder scènes uit fictieve opera's, met voorspel en naspel, met intrigerende harmonische wendingen en een genuanceerde verklanking van woorden en emoties. Onder Schuberts vrienden waren dichters en zangers die hem inspireerden en die in allerlei groepen bij elkaar kwamen om muziek te maken, te dansen, te drinken en de politiek van die dagen te bespreken. Schubert was een fanatiek lezer en was goed op de hoogte van de meest recent verschenen dichtbundels. 

Uit jaar:
2011

Vormgeving (Lay-out, Opmaak):
ruth.bos@wxs.nl

NUR/NUGI
77

Totale speelduur
6 uur

Aantal Discs:
6

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss