Via partner

Geschiedenis van de auto van morgen cultuur en techniek van de elektrische auto , Mom G.

Artikelnummer: 9789020129915 / 9020129910
Artikel 2 van 2
€ 28,00

KLIK HIER om te bestellen via partner 

Niet voor niets is dit boek gewijd aan de concurrentie tussen de elektrisch aangedreven auto en de auto met verbrandingsmotor: de 'strijd der systemen' is tegenwoordig weer actueel, maar blijkt een
verrassend rijke voorgeschiedenis te hebben. Kort voor de Eerste Wereldoorlog reden er in de Verenigde Staten zo'n 30 ... 40.000
elektrische personenauto's en nog eens 10.000 elektrotrucks. 
In Duitsland was aanvankelijk nagenoeg het gehele brandweerautopark elektrisch, terwijl bijna een kwart van de Berlijnse taxi's door accu's werd aangedreven. En in Amsterdam en Haarlem reden tussen 1909 en 1926 zo'n tachtig elektrische taxi's. Later, in de jaren vijftig, beliep de elektrische bestelautovloot in Engeland naar schatting 60 000 eenheden.
Geen reden dus, om zonder meer van een 'mislukking' van dit voertuigalternatief te spreken. Door deze vergeten geschiedenis op te halen en grondig te analyseren biedt Gijs Mom een nieuwe kijk op de
geschiedenis van de auto. Waarom groeide de elektro-auto, betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud dan de benzine-auto, niet uit tot onze nationale heilige koe? Waren het technische of sociale en
culturele factoren die hier de hoofdrol speelden? Met dit boek schrijft Mom techniekgeschiedenis als een spannend verhaal, met geknakte illusies, chauvinistische reactionairen, als kinderen rondcrossende
aristocraten, speculerende schurken, een half-extatische secte en ingenieurs, die een ideaal van een 'elektrische avonturenmachine' najoegen, waarvan de heftigheid ook al sommige tijdgenoten het hoofd
deed schudden.

In dit proefschrift wordt uitvoerig aandacht besteed aan de geschiedenis van de elektrische auto. De elektrische auto is veel ouder dan veel mensen denken. Reeds aan het eind van de vorige eeuw reed er een relatief behoorlijk aantal elektrische auto's rond. In de loop van de tijd heeft men op alle mogelijke manieren geprobeerd de elektrische auto te laten uitgroeien naar een volwaardig vervoermiddel. Met name in de transportsfeer, als taxi, maar ook als brandweerauto, stadsauto e.d. De redenen dat dit niet is gelukt zijn volgens de auteur niet allen technische, maar ook sociale: de elektrische auto werd en wordt niet echt als volwaardig geaccepteerd. Het boek bevat een groot aantal originele zwartwitfoto's, grafieken en tabellen. In de bijlage een uitgebreide literatuur- en trefwoordenlijst en tabellen met technische gegevens en ander cijfermateriaal betreffende elektrische auto's. Een heel interessant en diepgaand boek.
(Biblion recensie, Hans Duijndam.)

 

Gewicht
1,232 Kg

Uit jaar:
1997

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Henk Edelman

Aantal pagina's
653

NUR/NUGI
832/834

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss