Via partner

Dyslexie en touwtjespringen praktisch hulpboek voor ouders van kinderen die lezen lastig vinden , Marijke van Vuure

Artikelnummer: 9789460150388
Artikel 8 van 18
€ 11,00
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Dyslexie en touwtjespringen 1e druk is een boek van Marijke van Vuure uitgegeven bij Uitgeverij Akasha. ISBN 9789460150388

`Goed oefenen maar, hoort een kind vaak als het lezen moeilijk gaat. Maar oefenen met lezen heeft weinig zin als de oorzaak van de achterstand niet bekend is. Een leesachterstand kan verschillende oorzaken hebben.

Met dit praktische boek kun je als ouder zelf met je kind aan de slag. In het tienstappenplan wordt beschreven wat je van dag tot dag kunt doen zodat het lezen van je kind vooruitgaat. De eerste weken ligt de nadruk op tweehandige oefeningen en luister- en geheugenoefeningen. Daarna gaat je kind de letters maken van klei. De speciale leesbladen maken het stappenplan compleet. Samen met je kind ga je ontdekken dat lezen ook leuk kan zijn.

Ook mensen die in het onderwijs werken, zullen veel waardevolle oefeningen vinden in dit boek.

Waarom hebben veel dyslectische kinderen moeite met touwtjespringen? Zowel voor touwtjespringen als voor lezen is een goede samenwerking van meerdere gebieden in de hersenen nodig. Door de oefeningen uit dit boek te doen, worden de verbindingen tussen deze gebieden geactiveerd en verbeterd, waardoor het lezen met sprongen vooruitgaat.

Marijke van Vuure heeft jarenlang ervaring in het begeleiden van kinderen met dyslexie. Als leerkracht in het basisonderwijs ontdekte zij dat er niet genoeg tijd en juiste begeleiding was voor deze kinderen. Zij specialiseerde zich in dyslexie, startte een praktijk en ontwikkelde haar eigen succesvolle manier van werken.

MENINGEN: Als remedial teacher zijnde weet ik hoe belangrijk het is om naast het cognitieve aspect bij een kind, ook te kijken naar de ontwikkeling van het lichaam o.a. op motorisch vlak. Dit boek sluit aan bij deze visie. Het biedt de lezer praktische handvatten om het bewegen te integreren tijdens het leren. Ook ben ik zeer content met het feit dat Marijke aandacht geeft aan de samenwerking van de ogen. Ik kom geregeld tegen dat kinderen door een onjuiste samenwerking van de ogen onterecht het stempel 'moeilijk lezend' of zelfs 'dyslectisch' krijgen!
Al met al een dikke plus voor dit boek en een aanrader voor een ieder (ouder en/of professional) die kinderen, die vastlopen in hun leesproces, wil begeleiden.

De schrijfster, een oud-leerkracht, heeft op grond van haar ervaring zelf een eigen methode ontwikkeld om kinderen met leesproblemen te leren lezen. Ze geeft in het eerste hoofdstuk weer hoe volgens haar de hersenen werken als je leest. In het volgende hoofdstuk werkt ze haar theorie verder uit en legt ze een verband tussen motoriek en lezen. Daarna legt ze haar behandelmethode uit en kan elke ouder met zijn/haar kind aan de slag. In het boek zijn vele foto's en tekeningen in kleur te vinden. Ook wordt er gebruikgemaakt van gekleurde bladzijden voor voorbeeldverhalen uit de praktijk. Achter in het boek is oefenmateriaal te vinden, alles zelf bedacht door de auteur. De schrijfster heeft vijftien jaar voor de klas gestaan. Ze heeft ruim twintig jaar een eigen praktijk en is oprichtster van instituut 'O, zo', een instelling die hulp biedt aan ouders en kinderen die te maken hebben met leesproblemen. Voor opvoeders van kinderen van ca. 6 t/m 12 jaar. M. Dahmen

De strekking van het boek is dat leesproblemen zoals dyslexie vaak te linken zijn aan het onvoldoende samenwerken van de beide hersenhelften. Door bepaalde motorische oefeningen en spelletjes te doen, kan je verbindingen aanleggen tussen de beide hersenhelften, wat dan weer bruikbaar is voor het lezen. In dit boek staan heel veel van die praktische oefeningen die je met je kind kan doen, het is echt geschreven naar ouders toe, om hun kind te helpen, heel duidelijk en eenvoudig geschreven.

Interressant boek, heb het in 1 dag uitgelezen omdat ik zoveel dingen herkende die bij mijn dochter spelen. Ik ben blij met de handreikingen die erin staan zodat je als ouder ook actief kan bijdragen aan het helpen van je kind. Het zijn leuke oefeningen, dus niet alleen maar leesoefeningen, maar stof om de twee hersenhelften beter te laten samenwerken, zoals spel- teken- en hersengymnastiek oefeningen. We gaan zeker aan de slag met het stappenplan van min. 12 weken met de oefeningen.
Gr. Marit

Mijn zoon zit in het derde leerjaar en heeft sinds kort officieel de diagnose dyslexie gekregen. We doen nu samen het stappenplan, we zitten aan week 4 van de 14. Het is veel leuker om op deze manier te oefenen dan steeds maar weer lezen. Het is wel intensief: per week 4 dagen oefenen, 1 keer 45 minuten en 3 keer 20 minuten. Op de andere dagen lezen we een paar bladzijden in een boekje, maar dit wordt niet "gevraagd" in het boek. Enkel het stappenplan zou voldoende moeten zijn. Terwijl de zoon eind augustus nog niet eens avi 3 haalde (oude normering), heeft hij nu (begin december) reeds avi 4 (instructieniveau).

We hebben dit boek geadviseerd gekregen door de zorgcoördinator op school en zijn er heel enthousiast over! Onze logopedist heeft het boek ondertussen ook aangeschaft. Als ik eraan denk, stuur ik een update wanneer we het hele stappenplan doorlopen hebben en hij opnieuw getest is voor lezen.

 

Gewicht
0,592 Kg

Uit jaar:
2011

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Elzo Hofman, In Ontwerp, Assen

Vormgeving (Lay-out, Opmaak):
Studio Nico Swanink, Haarlem

Aantal pagina's
239

NUR/NUGI
842

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2025 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss