Via partner

Erebos Winnaar Kinder en Jeugdjury - 12 tot 14 jaar 2013 , Ursula Poznanski

Artikelnummer: 9789047703730
Artikel 19 van 40
€ 2,00

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Erebos
Wat gebeurt er als de grens tussen de virtuele en de echte werkelijkheid vervaagt?

Op een Londense school gaat de illegale versie van een nieuwe, verslavende game van hand tot hand. Iedereen wil Erebos spelen - maar wie eraan begint, krijgt maar één kans: zodra je je niet aan de regels houdt of weigert een opdracht uit te voeren, word je eruit geknikkerd en kan je nooit meer inloggen.

Ook Nick weet zijn handen op de game te leggen en komt terecht in de virtuele wereld van Erebos. Al gauw is er hij niet meer uit los te rukken, tot hij de opdracht krijgt iemand te doden. Hij weigert en wordt genadeloos uit het spel gegooid. Als zijn beste vriend vervolgens een ernstig ongeluk krijgt, realiseert Nick zich dat Erebos niet langer alleen een game is - het is angstaanjagende werkelijkheid.

Erebos krijgt je net zo stevig te pakken als de game - je kan je niet meer eruit losrukken.

MENINGEN: Nick (ca. 16) krijgt, net als veel andere Londense scholieren, een versie van de geheime game "Erebos' in handen. In deze virtuele wereld is hij Sarius, een Donkerelf, die zijn weg zoekt door het spel en met allerlei tegenstanders de strijd aangaat. De strijd speelt zich zowel af in de virtuele wereld als in de werkelijkheid. Beide werelden lopen in elkaar over, waardoor het lijkt alsof het spel "leeft': het spel wacht af, het beloont, het weet alles, het stelt op de proef en het communiceert. Het spel is duidelijk: geheimhouding is verplicht en alle opdrachten moeten worden uitgevoerd; zo niet, dan word je uit het spel gegooid. Met alle gevolgen van dien in de werkelijke wereld! Als Nick weigert zijn docent te doden, gaat hij samen met Viktor, Speedy en Emily een andere strijd aan: het spel moet gestopt worden voordat er nog meer slachtoffers vallen. Vlotte verhaallijnen, goed gedoseerd vrijgeven van geheimen, balanceren op de grens van fantasie en realiteit en een verrassende ontknoping zijn de ingrediënten. De vraag die bij het volgen van de keuzes (die de spelers van het spel maken) onbewust boven komt drijven, houdt de aandacht van de lezer continu vast: hoe ver zou jíj gaan? Winnaar Deutscher Jugendliteratur Preis 2011 van de jeugdjury. Vanaf ca. 13 jaar.

Hannelore Rubie

in een school in Londen word er hand op hand een spel aan elkaar doorgegeven. bijna iedereen wil het hebben. maar je hebt maar 1 kans. als je personage dood is gegaan of je niet aan de opdrachten houd word je eruit gegooid en kan je nooit meer inloggen.

waneer nick eindelijk een kopie in handen krijgt word hij verslaaft aan het spel. maar wanneer hij eruit word gegooid. begint hij te realiseren dat erebos steeds meer invloed blijkt te krijgen op de echte wereld.

ik vind het een spannend boek. het is een echte aanrader. je moet hem een keer hebben gelezen.

Het boek is meeslepend, en geen moment saai.
Je wilt steeds weten hoe het verhaal verder gaat, waardoor je het boek moeilijk kan wegleggen.
Het sluit goed aan bij de maatschappij van tegenwoordig waarin steeds meer jongeren verslaafd zijn aan gamen. Een eye-opener dus!

Ik heb Erebos voorgelezen aan mijn dochter van 12. Hoewel de hoofdpersonen een jaar of 16 zijn, is het vanaf 12 een geweldig boek. Een van de spannendste boeken die ze heeft: modern en toch niet in de categorie kommer en kwel (u weet wel, gescheiden ouders, demente opa, dat soort dingen). De school, de verhoudingen tussen de leerlingen, dat is zeer herkenbaar. De plot blijft tot het eind toe vragen oproepen. Of het dan allemaal wel realistisch en technisch mogelijk is? Ach dat doet er gewoon niet toe.

Er kunnen spannende dingen gebeuren als de wereld van het gamen en de echte wereld door elkaar beginnen te lopen. In de ruim 400 pagina’s tellende jeugdroman ‘Erebos’ wordt dit principe knap gebruikt door de Oostenrijkse auteur Ursula Poznanski.

Hoofdpersoon Nick krijgt in het verhaal een game in handen gedrukt van een klasgenoot. Nick kiest zijn eigen character, waarna het spel hem in een fantasy-wereld van geesten, ridders, elfen en andere wezens brengt. De game is in alle opzichten overweldigend: de beelden, de muziek en geluidseffecten, de opdrachten, de mogelijkheid om met andere spelers te communiceren en de ingebouwde intelligentie. Het spel kent griezelige elementen met bloed, monsterlijke figuren en de dood, maar ook prachtige omgevingen.

Dan krijgt Nick zijn eerste opdrachten om uit te voeren in de echte wereld. Hij verbaast zich over het geheimzinnige karakter ervan, maar weet dat weigeren voor hem het einde van het spel betekent. De lezer volgt Nick op de voet: hoe gaat hij met deze game om, hoe ver gaat hij voor het spel?

‘Erebos’ laat zien wat de aantrekkingskracht van games kan zijn op jongeren. Maar het is ook een roman over onderling vertrouwen, lef, de moeilijke keuzen waar je als schoolgaande jongere voor komt te staan en de schoonheid van een eerste verliefdheid.

Het lezen van ‘Erebos’ is als een quest: als lezer krijg je steeds kleine stukjes van de puzzel aangereikt, waarbij de ontknoping tot het eind toe spannend blijft.

De vertaling uit 2011 is van Esther Ottens.

Dit dikke boek (zo’n 400 pagina’s) gaat over een heel bijzonder computerspel. Het spel heet Erebos en wordt verspreid onder de jeugd in Londen. De spelers moeten behalve online ook in het echt opdrachten uitvoeren. Nick is de hoofdpersoon van het boek. Hij raakt verslaafd aan het spel. Het is een spannend boek en het verhaal is erg goed bedacht.

Nick ziet op zijn atheneum in Londen dat medeleerlingen zich ziek melden en/of soms vierkante pakketjes doorgeven. Al snel krijgt hij ook zo’n pakketje, na eerst geheimhouding te hebben gezworen aan de donor, een oliedomme klasgenote. Het is Erebos, een computergame op CD, maar niet van het soort waaraan hij gewend is. Het blijkt griezelig interactief terwijl hij niet online is. Het weet dingen over hem. Het heeft veel ‘levels’ en legt hem strenge regels op over geheimhouding. Eén fout en hij ligt eruit. Het is bovendien zeer verslavend…
Erebos verandert Nick’s leven ingrijpend en hij verdwijnt helemaal in het spel dat heel veel “characters” en uitdagingen heeft. Wanneer Nick de opdracht krijgt iemand in zijn eigen omgeving om te brengen om in de game te mogen blijven, moet hij kiezen.

De premisse waarop dit boek berust is dat games offline interactief kunnen zijn. Onzin natuurlijk. Maar het boek is zo meeslepend, spannend en overtuigend geschreven, dat het in de originele Duitse versie een megahit is. En in de VS, waar de vertaling nog niet uit is uitgebracht, wordt online $75 geboden voor een tweedehands exemplaar uit GB…
Hoe gamers weer aan het lezen te krijgen? Door ze dit boek aan te raden of cadeau te doen en dan volgt in NL misschien zo’n rage als elders.

Gewicht
0,604 Kg

Uit jaar:
2011-2012

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Christian Keller

Vertaald door:
Esther Ottens

Oorsponkelijke titel
Erebos

Aantal pagina's
409 excl. Bedankt

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss