Via partner

In gesprek met de leerling , A. Konig

Artikelnummer: 9789040200328
Artikel 40 van 80
€ 6,00

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

"Elke klassementor en elke leraar moet in de basisvorming en de tweede fase leerlingen begeleiden en ondersteunen bij het leren leren, leren kiezen en bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Ongeacht de inhoud van die begeleiding, is de vorm vrijwel altijd een gesprek. Een voorwaarde voor een goed begeleidingsgesprek is een goede (begeleidings)relatie met de leerling. Maar ook moet de behulpzame houding en de goede wil van de begeleider op de leerling overkomen. Daarvoor heeft de mentor of leraar een uitstekende gespreksvaardigheid. Dit boek kan de mentor of de leraar helpen bij het vergroten van de gespreksvaardigheid waarbij twee aspecten een belangrijke rol spelen; interventies en gespreksniveaus. ""In gesprek met de leerling"" gaat uit van de praktijk: als basis voor het boek worden gespreksverslagen van mentoren gebruikt. Het is meer een doe-boek dan een leesboek: het bevat aanwijzingen en oefenstof voor zelftraining. De heldere uitleg en scherpe analyse van de praktijkgevallen help"

MENINGEN: Door de geweldige manier van schrijven krijg je echt een cursus directe communicatie met de leerling. Ik heb het nu slechts nog geleend, maar ga het boek nu direct bestellen.

In gesprek met de leerling is een praktisch boek gericht op het verkrijgen van gesprekken die aan hun doel beantwoorden. Het positief effect van het toepassen van gespreksvaardigheden (o.a. interventies en de houding) wordt erg helder en constructief onderbouwd. Vooral voor startende mentoren, maar ook voor hen die het gesprek met de leerling willen verbeteren (en welke mentor wil dit niet?) is het een prima handleiding en basis om eigen gespreksvaardigheden eens onder de loep te nemen en te verbeteren.
Om werkelijk goed te oefenen en typen van interventies te herkennen, hadden er een paar meer oefeningen aan het boek toegevoegd kunnen worden: 2 oefeningen zijn wat beperkt om echt inzicht te verkrijgen in de werking van het continuum van interventies op de 4 niveaus van gespreksvoering.

Dit boek laat duidelijk zien hoe je als docent een gesprek met een leerling kan managen. Daarnaast is de theorie die behandeld wordt, toepasbaar buiten het onderwijs. Een aanrader als je wilt leren gesprekken leiden. Zeer handig zijn de schema's waarin alle theorie terug komt. Denk aan gesprekinterventies, gesprekniveau's en de Roos van Leary.

Mensen die zelf al een tijdje mentor zijn zullen (onbewust) al veel volgens het boekje doen en voor hen bevat dit boek weinig nieuwe informatie. Het bevat wel een schrijfstijl waarin alle ongedefinieerde karakters standaard man zijn. Maar het meest schrijnende is dat de schrijver een tenenkrommend voorbeeld aandraagt van een mentorgesprek dat hij zelf voerde als "good practice". Hierin komt hij er voor het eerst achter dat een leerling geslagen en in haar gezicht gestompt wordt door haar vader. Zijn reactie? "Zo! Slaan lost niets op."
Hopelijk doet een negatieve recensie dat wel.

Praktisch handboek voor het communiceren met studenten. Ik heb er veel van geleerd en het is zeker toepasbaar in de praktijk. Alleen ik mis de voorbeelden en de diepgang die bij Oomkes wel naar voren komen.
Het boek is wat 'kaal' van inhoud.

 

Gewicht
0,245 Kg

Uit jaar:
1995-2008

Uitvoering:
Paperback

Aantal pagina's
124

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss