Op voorraad

De wet van snuf wat je geeft, krijg je terug , Jos Burgers

Artikelnummer: 9789089651976
Artikel 190 van 634
€ 5,00

De wet van snuf 1e druk is een boek van Jos Burgers uitgegeven bij van Duuren Management. ISBN 9789089651976 

De royalty's van dit boek gaan naar de stichting Hulphond Nederland Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat je geeft, krijg je terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Dit boek brengt daar verandering in. In De Wet van Snuf beschrijft bestsellerauteur Jos Burgers op een prikkelende manier waarom goede relaties beginnen met geven. Aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden belicht hij de 26 belangrijkste manieren van geven. Hij laat bovendien zien welke voorwaarden en risico's eraan zijn verbonden, en wat het uiteindelijk oplevert. Wie snel meer succes wil boeken, privé of zakelijk, begint dus met De Wet van Snuf.

MENINGEN: 'Ik beweer ook niet dat geven zonder risico is. Maar als je geen risico wilt lopen, dan gebeurt er nooit iets. Dan kom je nergens.' Jos Burgers (1951) is auteur van bestsellers als Geef nooit korting, Industriële marketing, Klanten zijn eigenlijk net mensen, Gek op gaten & Hondenbrokken. Onlangs publiceerde hij De Wet van Snuf. Een boekje dat iedereen zichzelf zou mogen gunnen.

Voor wie het nog niet kent, wat is De Wet van Snuf?
De wet van Snuf is het principe van wederkerigheid: wat je geeft, krijg je terug. Snuf is een metafoor. Snuf is onze hond. Hij is de enige van het gezin die altijd vrolijk is, en toevallig ook degene die het meest geknuffeld wordt. Waarschijnlijk zit daar een verband tussen: als je veel geeft, krijg je veel terug.

Wanneer bedacht je dat je deze filosofie wilde uitdragen naar de rest van de wereld?
Ik ben eigenlijk mijn hele leven al bezig met marketing. Ik zag dat we veel te vaak bezig waren met verkopen, in plaats van de klant te helpen. Als je dat eenmaal door hebt, gaan ze vanzelf bij je kopen. Helpen is ook een vorm van geven. Helpen veronderstelt niet direct dat je zaken gaat doen met die klant, daarom is het voor veel mensen nieuw. Het principe is weliswaar niet nieuw, Robert Cialdini schreef er ook al een heel goed boek over: Invloed, maar er zijn heel veel toepassingsmogelijkheden waar mensen niet bij stilstaan.

Wat is de eerste les die je mensen meegeeft?
Vraag je bij alles wat je zegt en doet af, of dat in de ogen van de ander geven of nemen is. Iedere zin die je uitspreekt waar je ‘sukkel’ achter kunt zetten, komt bij de ander over als 'nemen'. 'U begrijpt zeker niet dat het onmogelijk is om dat in een dag voor elkaar te krijgen … (sukkel).' Dat voelt niet als 'geven'. Je bent je lang niet altijd bewust van je eigen communicatie.

Wat inspireert jou nog meer, behalve de management- en business boeken die je leest?
Ik zie om me heen kleine dingen gebeuren, kleine dingen, die een enorme impact geven. Zoals gisteren nog, ik zat in een mooi hotel met een manager die een event heeft georganiseerd waar ik zal spreken. Alles was klaar, hij wilde wat drinken en bestelde een Coca cola. De ober zei hem dat ze wel alleen Pepsi hebben, of dat goed was. Aan de blik van de manager kon hij direct afleiden dat Pepsi niet geliefd was bij de manager en hij stelde zelf voor dat hij even naar buiten ging, naar een winkel in de buurt om andere cola te halen. Geen probleem. Die manager denkt daar over drie jaar nog aan terug! Hij organiseert weliswaar een event van twee ton, inclusief overnachtingen en alles er op en er aan, maar dit kleine gebaar staat in zijn geheugen gegrift. Of laatst, bij een kapper. Een klant was zijn portemonnee vergeten. Die vond dat zo vervelend. En ze moest ook nog naar slager, maar dat ging ze al niet meer redden als ze eerst naar huis moest. De kapster doet haar kassa open, geeft 50 euro en zegt ‘Ga eerst naar de slager je boodschappen doen, en kom dan later maar terug.’ Dat verwacht je niet! Dan heb je een klant voor het leven. Terwijl het niets kost, want die klant komt het geld straks weer terugbrengen.

Je krijgt misschien zelfs wel een bos bloemen.
Ja! (Lacht) Ja, dat zou zomaar kunnen ja. Maar toch, als ik dit aan een zaal vol verkopers vertel, kijken de meesten me aan van ‘nou, doe maar ruig, vijftig euro weggeven…’ Ik beweer ook niet dat geven zonder risico is. Maar als je geen risico wilt lopen, dan gebeurt er nooit iets. Dan kom je nergens.

Wat is het mooiste dat iemand jou ooit heeft gegeven?
Aanmoediging. Iemand zei me in het verleden een keer: 'Je bent veel meer waard dan je geneigd bent te denken.' Mensen bevestigen in hun kunnen, gebeurt veel te weinig.

Ondergetekende werd geraakt door het volgende stukje uit de voorpublicatie:

‘Niet lang geleden sprak ik voor een zaal met supermarktmanagers. Die legde ik het volgende dilemma voor: wat doe je als een goede klant bij de kassa komt met een volle kar en tot haar schrik ontdekt dat ze haar portemonnee is vergeten? Negen van de tien zegt: mevrouw, laat u de boodschappen hier en gaat u naar huis, als u vanmiddag komt afrekenen, krijgt u de tas mee. Dan mag de klant met de staart tussen de benen naar huis om haar portemonnee te halen. Slechts weinigen zeggen: mevrouw, neemt u die boodschappen maar mee, wij vertrouwen erop dat u vanmiddag nog terugkomt. Volgens mij zou dat echt een warm bad zijn. Die klant wil nooit meer bij je weg. Maar, zeggen de supermarkt-managers, wat als die vrouw niet terugkomt? Tja, dat kan natuurlijk. Dat kost je zes of zeven tientjes. De vraag is echter hoeveel mensen je wegstuurt waarvan je zeker weet dat ze terugkomen. Misschien laat je er wel twintig heen en weer gaan met een rotgevoel. Dan vraag ik: heb je wel eens geadverteerd voor zeven tientjes? Die managers zijn gewoon op zoek naar een excuus om niet te hoeven geven.’

Persoonlijk vind in het woord VERTROUWEN het woord van de toekomst.

Er staan 26 hoofdstukken in het boek. Jos heeft alle letters van het alfabet gebruikt. Tot mijn plezier geeft hij er een invulling aan die mij erg aanspreekt. Het geeft mij niet alleen een “feest der herkenning” gevoel, maar is ook erg actueel. Ze sluiten aan bij de trends van leiderschap en dienstverlening en - naadloos - bij mijn eigen ervaring, visie en perceptie.

Van de A van aandacht naar de Z van Zekerheid, via: (o.a.) Begrip, Complimenten, Dank je wel zeggen, Eerlijk en Jezelf zijn, Kwetsbaar. Luisteren, Mensen VERTROUWEN geven, Niet veroordelen, Passie en Respect, Transparant, Vergeven, Waarderen…..

Alleen al de 3 pagina’s met de Alfabet voorbeelden / effectieve manieren zijn de prijs van het boek al waard. Ik zou ze uitprinten!

Jos Burgers schrijft bijvoorbeeld achter de letter P: “De passie spatte er niet direct van af, toen u de voorgestelde nieuwe werkwijze begroette met ”We zien vanzelf wel of het een succes wordt”. Food for thought.

Hij begint overigens deel 1 ook met een letter uit het alfabet, namelijk de de W van Waarom en Why. Uiteraard gaat het dan over Simon Sinek. Quote: “De vraag wat het bestaansrecht is van onze organisaties is belangrijker geworden. Waarom komen wij ’s morgens ons bed uit? Je kunt zeggen: om euro’s te verzamelen. Maar dat is aan het veranderen. Steeds vaker wordt gezegd: om mensen een plezier te doen, om een positieve bijdrage te leveren. En er is toch geen mooiere bijdrage dan geven?”
Jos Burgers gaat in zijn boek o.a. in op Greenwashing en sjoemelen. Mede door de impact van Social Media komt het uit en ligt het op straat. Dit illustreert hij aan de hand van een aantal voorbeelden. Erg aansprekend vond ik het verhaal van de C.E.O. van American Airlines, die op de dag dat hij een onderhandeling met de vakbonden over loonmatiging met succes had afgerond ook een prachtig bonuspakket voor de directie had geregeld. De medewerk(st)ers waren in een klap het vertrouwen in de directie kwijt.

Jos Burgers gaat ook in op “De snelheid van vertrouwen” van Stephen Covey jr. en gaat ook in op de wijze waarop Interpolis en Zappos gestalte geven aan vertrouwen.

Ik heb met toenemende verbazing, om niet te zeggen verbijstering, maar zeker met toenemende irritatie kennis genomen van de negatieve recensies in het Tijdschrift voor marketing. Om in de trant van “Snuf” en “”Hondebrokken” te blijven” “De honden lusten er geen brood van”….
Die lezers hebben de boodschap niet goed gelezen en/of niet goed begrepen. Jos schrijft namelijk niet voor Collega-Marketeers, maar voor publiek. Dat vind ik pas Marketing!

Ik kan u het boek van harte aanbevelen!

Koos Groenewoud. Lelystad 22 februari 2014, met dank aan Raymond Groenewoud voor de eindredactie.

De Wet van Snuf is een heerlijk managementboek zoals een managementboek hoort te zijn: bondig, snel toe te passen en inspirerend. Burgers verstaat de kunst van eenvoudig schrijven zonder simplistisch te worden. Zijn voorbeeld zijn treffend en de tips zijn altijd raak. Er zullen ongetwijfeld huiskamergeleerden zijn die roepen dat er geen hoogdravende nieuwe theorieen in het boek staan, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. Ik zie het boek vooral als een aansporing om zelf met de Wet van Snuf aan de slag te gaan, iedere dag weer. En dat zouden die huiskamergeleerden ook eens moeten doen.

Een absolute aanrader dus voor iedereen die op zoek is naar inspiratie en advies dat je direct kan toepassen...en waar je ook regelmatig heerlijk bij kunt lachen.

Gewicht
0,334 Kg

Uit jaar:
2014

Uitvoering:
Hardcover

Aantal pagina's
153 excl. Dankwoord, Literatuur, Over de auteur etc.

NUR/NUGI
801 Management algemeen, 802 Marketing

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss