Via partner

De barbaren van Bill Gates achter de schermen van Microsoft , Marlin Eller

Artikelnummer: 9789053337554
Artikel 25 van 232
€ 5,00

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

In vijfentwintig jaar heeft Bill Gates van Microsoft het grootste en machtigste softwareconcern ter wereld gemaakt. Daarbij heeft hij niet alleen zijn concurrenten van zich af moeten staan, maar heeft bij zich ook meermalen voor de rechter moeten verdedigen wegens overtreding van de antitrustwetgeving.

De barbaren van Bill Gates vertelt het verhaal van Microsoft van binnenuit. Van het succes van MS-Dos en Windows tot de recente affaire rond de gekoppelde verkoop van het internetzoekprogramma Microsoft Explorer en het besturingssysteem Windows 95. Welke strategieën en tactieken hanteert Gates? Hoe heeft hij zijn bedrijf georganiseerd zodat het weet te overleven in de moordende concurrentiestrijd met andere multinationals als IBM, Apple, Netscape en Novelt? Hoe is hij erin geslaagd Windows tot wereldwijd toegepast standaardsysteem te maken? Kan hij dezelfde truc uithalen met Microsoft Explorer?

Uit de verhalen van Microsoft-medewerkers uit de directe omgeving van Bill Gates ontstaat het beeld van een bedrijf dat geleid wordt door een wat wereldvreemde ondernemer met grenzeloze ambities, die meedogenloos is voor zijn concurrenten, maar tegelijk zeer geliefd bij zijn eigen personeel. Het gevoel van saamhorigheid dat hij heeft weten te creëren zou weleens een bepalende factor kunnen zijn geweest in het succes van Microsoft.

MENINGEN: Veel mensen zullen er niet meer zijn voor wie de naam Microsoft een onbekende is. Zeker de laatste twintig jaar heeft dit concern ontzettend zichtbaar haar stempel op de wereld gedrukt. Iedereen gebruikte Ms-DOS en iedereen gebruikt Ms-Windows. Microsoft is een heel erg belangrijk bedrijf geworden en het ziet er naar uit dat het in de toekomst nog wel eens veel groter zou kunnen worden. In dit boek wordt het verhaal Microsoft van binnen uit bekeken. Het is zeer zeker interessante management literatuur. Marlin Eller was in de begindagen van Microsoft één van de belangrijkste programmeurs binnen Microsoft. Hij was één van de belangrijkste ontwerpers voor toepassingen in Windows. Jennifer Edstrom kent het bedrijf ook goed, haar moeder was jarenlang hoofd van Microsofts PR-afdeling. Het verhaal wordt verteld uit het oogpunt van Eller. Hij neemt je mee van klus naar klus, van project naar project. Op deze manier wordt het wel een wat warrig verhaal, maar het geeft een heel goed beeld van het werkelijke Microsoft. Voor Microsoft haters biedt het boek een extra voedingsbron: de strategieën van Microsoft komen soms heel duidelijk naar buiten. In het verband met de recente rechtzaken tegen het bedrijf is dit zeker actueel. Zodra er ergens een gevaar van een concurrent dreigt, zorg je gewoon dat je deze concurrent uit de markt drukt. Dat het ook wel eens misgaat toont het verhaal over het schip dat -Internet-heet en dat Microsoft bijna miste. Zij gokten op de markt voor de grote bandbreedte in plaats van de kleine bandbreedte die voor Internetverkeer gebruikt wordt. Concurrent Netscape - die Microsoft in eerste instantie helemaal niet als concurrent zag - kon daardoor een ontzettende voorsprong opbouwen die nauwelijks bijgehaald kon worden! Maar het boek is ook zeker voor Microsoft fans en de neutrale lezer interessant: het gaat ook in op de marketingtechnieken en -strategieën van Microsoft. Verder laat het zien dat het fenomenale Microsoft ook wel eens gewoon gokt. Wat ik een beetje mis in het boek is de voorgeschiedenis. Het verhaal speelt alleen in het Windows tijdperk (zo vanaf 1983). De geschiedenis voor die tijd wordt jammer genoeg niet behandeld. Maar daar staat weer tegenover dat het hele succesverhaal Windows - dat in eerste instantie helemaal geen succesverhaal was - en de band met IBM (gezamenlijk bouwen van Operating System 2) wel beschreven wordt. Volgens de -New York Book Review- geeft het boek Microsoft een menselijker gezicht. Deze stelling wil ik onderschrijven. Wat mij betreft moet je het gewoon lezen!

Gewicht
0,304 Kg

Uit jaar:
1998

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Erik Prinsen, Zaandam

Vertaald door:
Marten van de Kraats+Jan Terschotte

Oorsponkelijke titel
Barbarians Led by Bill Gates. Microsoft from the Inside

Aantal pagina's
255

NUR/NUGI
GEEN OPGAVE

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss