Via partner

Tot hier en nu verder! hoe succesvolle mensen nog succesvoller worden , Marshall Goldsmith

Artikelnummer: 9789022993880
Artikel 74 van 129
€ 0,50

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Onmisbaar voor iedereen die houdt van doordachte ideeën in eenvoudige bewoordingen!' - Fons Trompenaars, oprichter van Trompenaars Hampden-Turner'Marshall Goldmsith weet op zijn onnavolgbare charmante manier zeer snel uitstekende resultaten te boeken.' - Berno Kleinherenbrink, CEO LeasePlan

MENINGEN: Iedereen kent ze en bijna niemand kan ze uitstaan: de succesvolle manager die overtuigd is van zijn eigen kunnen en kritiek ongezien van tafel veegt. Niet handig, betoogt de Amerikaanse coach Marshall Goldsmith. Juist de manager die regelmatig om feedback vraagt zal volgens hem op de lange duur veel succesvoller zijn. Een manager is natuurlijk niet voor niets manager. Hij moet in zichzelf geloven om zo ver te komen, doemdenken is op weg naar de top uit den boze. De moed om risico’s te nemen wordt onder andere gevoed door dagelijks de klaterende successen te overzien. Overmoed Helaas voor veel managers kan dit heilige geloof in eigen kunnen echter ook doorslaan in overmoed. En dat staat de ontwikkeling van de capaciteiten danig in de weg. Want je leert hoegenaamd niets als je iedere vorm van feedback en kritiek zonder pardon bestempelt als dom of ondoordacht. Verbeterpunten De manager die werkelijk succesvol wil zijn, doet er dan ook goed aan zijn eigen gedrag en manier van leidinggeven regelmatig onder de loep te nemen. Dat kan bijvoorbeeld door mensen in de eigen omgeving te vragen naar verbeterpunten. Natuurlijk vindt de eigenwijze manager dit soort feedback in eerste instantie onzinnig. Pas wanneer hij inziet dat zelfs hij zijn tekortkomingen heeft en daarvan wil leren, zal de manager een succesvolle manager worden.

Marshall Goldsmith is een van de meest vooraanstaande coaches van Amerika. Zijn 22ste boek van gaat opnieuw over leiderschap en is een bestseller in Amerika. Centraal staat de gedachte dat de eigenschappen die iemand geholpen hebben op weg naar de top, tegen hem kunnen werken om die top ook daadwerkelijk te bereiken. Daarvoor zullen zij hun gedrag moeten wijzigen, maar bovenal het oordeel van anderen over hun gedrag moeten veranderen. Het is slechts voor een enkeling weggelegd om persoonlijk begeleid te worden door Goldsmith, maar dit boek geeft alvast een aardig beeld van zijn aanpak. Marshall Goldsmith is een fenomeen in Amerika als het gaat om theorieën over leiderschap en het coachen van leiders. Eén van zijn kerngedachten is, dat de grote uitdaging voor managers niet is om de praktijk van het leiderschap te begrijpen, maar om hun begrip van leiderschap in de praktijk te brengen. Dit boek heeft die pragmatische invalshoek: het vertrekt vanuit de nuchtere vraag 'hoe kan ik het beter dóen'. Daarbij houdt Goldsmith zich niet bezig met vakinhoudelijke adviezen, strategieën, managementstijlen of psychologie, maar hij concentreert zich op gedrag. In het inleidend gedeelte legt Goldsmith uit hoe moeilijk het voor ons is om een goed beeld te hebben van onszelf en waarom het zo moeilijk is om te veranderen. Hij doet dit aan de hand van herkenbare voorbeelden, waarbij zelfs leiders uit de top van het Amerikaanse bedrijfsleven minstens één 'incredible career-damaging interpersonal challenge' blijken te hebben. In het tweede, omvangrijkste, gedeelte behandelt Goldsmith de 21 slechte gewoontes die tegen ons kunnen werken. Een selectie: teveel oordelen, te vaak beginnen met 'nee' of 'maar', te weinig waardering tonen, negatieve opmerkingen maken, vasthouden aan het verleden, smoezen verzinnen en niet luisteren. Voor mij waren er een aantal gênant herkenbaar, maar gelukkig zijn ze volgens Goldsmith pas echt een probleem als anderen last hebben van je gedrag. Of anderen last hebben van uw slechte gewoonte, kunt u vaststellen met de eerste stap van zijn zeven-stappen-methode. De auteur werkt met de 360º-feedback: vraag aan leidinggevenden, ondergeschikten en overige collega's, familie, vrienden etcetera aan welk gedrag ze zich het meest storen. De tweede stap is dan: met de meest storende slechte gewoonte moet u stoppen. Omdat dat eenvoudiger gezegd is dan gedaan, vindt hij de volgende stappen absoluut nodig: biedt excuses aan aan iedereen die belangrijk voor u is op uw werk en privé en die er last van had; beloof beterschap, vertel met welke slechte gewoonte u stopt en hoe u het wel gaat doen; vraag regelmatig of er vorderingen bespeurd worden; en luister dan zonder oordeel en tegenwerping, zeg alleen 'dank je'. Goldsmiths methode wordt gecompleteerd met zijn 'speciale sausje', het 'feedforward'. Vraag aan de mensen om u heen twee adviezen om uw betere gewoonte te effectueren. Ten slotte geeft hij in het afsluitende deel nog adviezen wat u kunt doen en laten in dit proces van verandering. Volgens Goldsmith heeft dit hele proces op zijn minst anderhalf jaar nodig om te beklijven. Het lezen van dit boek gaat in elk geval een stuk sneller, want het is vlot en aanstekelijk geschreven, met veel voorbeelden uit de praktijk. De typisch Amerikaanse nadruk op (het maakbare) succes vond ik hier en daar wat irritant, maar het ontnam mij niet de herkenning en leesplezier. Hoewel ik betwijfel of iemand daadwerkelijk de zeven stappen in praktijk gaat brengen, lijkt het me toch een aanrader voor iedereen die bereid is zichzelf eens kritisch te bekijken om de omgang met andere mensen te verbeteren. Ook als u (nog) geen succesvol topmanager bent. En als u niet kritisch naar uzelf wilt kijken, is het altijd nog bruikbaar om andermans falen te herkennen, maar dan trapt u in de valkuil van maar liefst vijf slechte gewoontes tegelijk...

Eindelijk een trefzekere aanpak om snel een betere leider te worden. Eenvoudig snel beter worden in de ogen van mijn direct reports. En dat zonder veel tijd en inspanningen!

De essentie van eigen gedrag en eigen verantwoordelijkeheid wordt op verbluffend overtuigende en verhelderende wijze neergezet in dit boek; behoorlijk vernieuwend.

Een beetje manager laat zich tegenwoordig een jaartje coachen door Marshall Goldsmith. Kosten: 150 duizend euro. De managers die betaald hebben (of zou hun baas voor de kosten opdraaien?) komen in het boek Tot hier en nu verder! uitgebreid ter sprake, mét al hun onvolkomenheden. Dat is leuk en leerzaam en het levert nog goede HR-tips op ook. Zoals over prestatiebeloning. Volgens Marshall is beloning meestal gericht op positieve prestaties en zou het vermijden van een verkeerde beslissing eens wat vaker beloond moet worden. 'We belonen punctualiteit, niet het feit dat je niet meer te laat komt.' Zijn advies: schrap de 'to do-lijst' en maak eens een 'mee ophouden-lijst'. Interessant is verder de stelling dat synergie - toch een veel gebruikt argument bij bedrijfsovernames - niet opgelegd kan worden omdat je mensen niet kunt dwingen samen te werken of hun denktrant of gedrag te veranderen. Marshall onderbouwt dit met de wet van de natuur: 'Mensen doen alleen iets – met inbegrip van gedragsverandering – als kan worden aangetoond dat dit, gedefinieerd naar hun eigen normen, in hun eigen belang is.' Als je dit leest, klinkt het eigenlijk heel logisch en voor psychologen is dit ongetwijfeld gesneden koek, toch is mijn wereldbeeld weer wat aangescherpt. En dat is misschien wel de kracht van dit boek. Revolutionaire ontdekkingen staan er niet in, wel voldoende voorbeelden van menselijk gedrag en praktische handreikingen om eens naast je eigen groeicurve te leggen.

Gewicht
0,418 Kg

Uit jaar:
2008

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
De Weijer Design

Vertaald door:
Fanneke Cnossen

Oorsponkelijke titel
What Got You Here Won't Get You There

Aantal pagina's
296

NUR/NUGI
770 Psychologie algemeen

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss