Via partner

Terug naar de bron een zoektocht naar wat Jesjoea onderwees , M.R. Doeve

Artikelnummer: 9789079859740
Artikel 13 van 22
€ 121,00

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Ontdek wat er gebeurt wanneer we de Bijbel door een Joodse leesbril lezen en trachten te begrijpen; we brengen het Oude Testament weer in harmonie en verbinding met het Nieuwe Testament.

In ‘Terug naar de Bron’ wordt de lezer meegenomen op een zoektocht naar de Joodse Jezus en een Joodse visie op de leer van het nieuwe verbond. De laatste jaren is er een groeiende interesse onder christenen in de Messiaanse theologie. Steeds vaker komt men tot de ontdekking dat het bestuderen van de Bijbel vanuit een Joods cultureel kader tot verrassende ‘nieuwe’ inzichten kan leiden; inzichten die ogenschijn- lijke tegenstrijdigheden in de Bijbel en de christelijke theologie op bevredigende wijze kunnen oplossen en verklaren. Eeuwenlang heeft het ‘tweedelingsdenken’ de theologievorming van het christendom beïnvloed en het is tijd dat we ons van dit denken ontdoen. In dit boek zal de lezer uitgedaagd worden om stil te staan bij traditionele inter- pretaties en leerstellingen, deze kritisch te beschouwen, te evalueren en andere meer scherpere interpretaties - op basis van Schriftbewijsvoering en lezing vanuit een Joods interpretatiekader - te overdenken. Binnen het kader van deze zoektocht staat het offerwerk van Jezus en Zijn gebrachte bevrijding van de zonden centraal; in alle studie is Hij ons houvast.

MENINGEN: 

Dit gedegen boek van Mike Doeve is een eyeopener. In de ondertitel van het boek zit meteen de sleutel. Hij spreekt hier niet van Jezus maar noemt Hem bij zijn Joodse naam. Veel gelovigen vergeten dat Jezus een Joodse man was. Lange tijd dachten historici en theologen dat het christendom en Jodendom al kort na de apostelen hun eigen weg zijn gegaan. Door dit model als uitgangspunt te nemen creëerde men een blinde vlek voor historische bewijzen die het tegendeel aangaven: in literatuur buiten de Bijbel, maar ook in de Bijbel zelf. Veel van deze bronnen buiten de Bijbel laten zien dat tot ruim in de vierde eeuw, christenen en Joden veel interacteerden met elkaar en dat zij elkaar beïnvloeden.
In zijn boek richt Doeve zich op de theologische implicaties van die nieuwe inzichten en biedt een alternatief theologisch raamwerk. Dit betekent dat het christendom en de christelijke theologie verrijkt kan worden met kennis van de Joodse traditie maar ook andersom. Daarbij put Doeve uit de inzichten die de Messiaanse theologie te bieden heeft. Hij probeert de Bijbel te lezen door de ogen van een Jood. Bijna alle schrijvers van de Bijbel waren Joods en dus is een Joodse leesbril bij Bijbelinterpretatie onontbeerlijk. Vanuit de ‘nieuwe’ inzichten dat de vroege christenen en de apostolische leiders als gemeenschap functioneerden rondom de synagoge, wordt een Joodse interpretatie belangrijker dan ooit. Ook het besef dat het Nieuwe Testament hevig gefundeerd was in de Joodse traditie maakt dat we deze geschriften niet kunnen begrijpen als we ook niet het Jodendom ten tijde van Jezus en de apostelen begrijpen. De volgers van Jezus bezochten de plaatselijke synagogen en wanneer we ons dit realiseren dan lezen we de geschriften van de apostelen vanuit een hele andere verfrissende bril.
In dit boek daagt de auteur vooral de traditionele lezing, interpretatie en theologie uit en stelt alternatieve lezingen voor. Dit betekent dat veel controversieel geïnterpreteerde tekstgedeelten uit het Nieuwe Testament in detail bekeken worden, in ieder geval een groot aantal ervan.
Doeve neemt de lezer mee op een zoektocht naar de Joodse Jezus en toetst een aantal leerstellingen en wijdverbreide overtuigingen kritisch. Het is een studieboek voor de meedenkende gelovige die aan de hand van de Bijbel en de nodige achtergrondinformatie een dieper inzicht wil krijgen in wat de Messiaanse theologie te bieden heeft. Door een Joods cultureel kader te gebruiken komt men logischerwijs tot andere lezingen, andere lezingen schetsen een andere theologie en een andere theologie leidt tot andere praktijken. ‘Terug naar de Bron’ is een eerste stap in die richting en werkt vanuit dat wat ons allemaal bindt en dat is het geloof in God en het verlossende werk van Zijn Zoon: Jesjoea.

Een boek dat vele leerstellingen en dogma's in het Christendom nu eens vanuit de context bekijkt waarin de Bijbel geschreven is, namelijk het Jodendom. Ogenschijnlijke tegenstellingen worden haarfijn geanalyseerd door middel van een exegese die gegrond is in vooral de Bijbel zelf maar ook in talloze toonaangevende studies en literatuur die via de schrijver toegankelijk worden gemaakt in een taal en schrijfstijl die veel mensen zal aanspreken. Al lezend wordt je vanzelf enthousiast en zullen verbazing en het op(ver)nieuw(d) ervaren van 'oude' waarheden elkaar afwisselen.
Kortom een aanrader voor een ieder die serieus, onderzoekend en graag in de Bijbel leest.

Een goed en duidelijk geschreven boek met veel bijbelse achtergrond informatie .

Een prachtig boek met een juiste visie. Voor menig traditionele kerkbezoeker een eye-opener om los te komen van vastgeroeste dogma's.

Prachtig boek welke duidelijk weergeeft hoe je de Bijbel mag lezen en ervaren. Vooral lezen wat er wel staat en niet lezen wat er niet staat. Dit boek daagt je uit om zelf aan de slag te gaan door het te lezen met je Bijbel ernaast. Christenen denken en lezen vaak met een 'Griekse bril' en dit boek laat je kijken door een 'Hebreeuwse bril'. Het Evangelie is tenslotte Joods, maar Christenen...geen paniek we waren al lang toegevoegd ;-)

 

Gewicht
2,089 Kg

Uit jaar:
2017

Uitvoering:
Hardcover

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Scholten Uitgeverij BV

Aantal pagina's
892 excl. Appendix+Tekstenregister+Literatuurlijst

NUR/NUGI
700 Theologie algemeen

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss