Via partner

Schoolpijn roman , Daniel Pennac

Artikelnummer: 9789029082365
Artikel 163 van 232
€ 5,00 (inclusief btw)

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

In zijn jeugd was Daniel Pennac een abominabele leerling, een jongen ‘met afwaswater waar hersens horen te zitten’. Zijn vader was ingenieur, zijn drie oudere broers konden goed meekomen, maar voor Daniel bleef het idee van leren een groot raadsel. Zo deed hij er een jaar over om de letter a van het alfabet onder de knie te krijgen. Alle kennis die hij overdag in zich opnam, leek de volgende dag verdwenen. Pennac werd gered door vier gepassioneerde, onconventionele leraren die met veel geduld en creativiteit tot hem wisten door te dringen. Toen hij in 1968 eindelijk zijn diploma haalde, besloot hij zelf onderwijzer te worden. In Schoolpijn keert Pennac niet alleen terug naar de pijn en de frustraties van zijn schooljaren, maar houdt hij ook een vurig pleidooi voor de terugkeer van passie, rust en bevlogenheid in het onderwijs. Schoolpijn is een even ontroerend als scherpzinnig boek, vol persoonlijke herinneringen,
rake observaties, glasheldere analyses en hilarische anekdotes.

MENINGEN: Schoolpijn: alleen al om de titel zou ik het boek kopen. Schitterend! ‘Mam, ik wil niet naar school vandaag.' ‘Waarom niet? Heb je buikpijn, hoofdpijn of zoiets?' 'Nee, ik heb schoolpijn.' ‘Oké! Blijf dan maar thuis.' Geheid dat er iets met je kind aan de hand is als het zo’n noodkreet afgeeft. Moeite met rekenen, taal, gepest worden, er kan van alles aan de hand zijn. De kunst is om daar als leraar zelf een antwoord op te vinden. Daniel Pennac schreef een lang essay onder de titel ‘Schoolpijn' over het overwinnen van allerlei kindertrauma's, maar vooral over de liefde voor zijn leerlingen. Hij volgde hierbij - als leraar - vooral zijn eigen didactiek. Hij wist zelf ook niet of hij het goed deed of niet als hij vooral niet bij de leef- en leefwereld van de kinderen aansloot en onderwerpen aan de orde stelde waar ze in eerste instantie niets van begrepen. In de nieuwe didactiek van de pabo is het overigens vloeken in de kerk als je niet met 'betekenisvolle contexten' komt aanzetten. Mij spreekt zo'n aanpak wel aan. Grammatica vindt Pennac bijvoorbeeld heel belangrijk. En dat vind ik ook. Omdat grammatica les in leren denken is, in verbanden leggen. Als je ontleedt, leg je het skelet van de taal bloot. En als je dat goed weet uit te leggen als leraar, dan kan ieder kind het snappen. Dat geldt net zo goed voor het ondoorzichtige en soms ook inconsequente systeem van onze spelling. Dat is althans mijn ervaring. Je moet vooral die dingen doen waar je een hekel aan hebt. Als je niet kunt spellen, moet je gaan schrijven. Als je moeite hebt met contact leggen, moet je voor de klas gaan staan. Overwin je eigen angsten, wees niet bang om te falen. Ontwikkel als leerkracht, als docent je eigen didactiek en durf creatief te zijn en jezelf niet vast te zetten in een systeem. Systemen zijn dodelijk zoals we gezien hebben met de veel te ver doorgevoerde didactiek van het competentiegerichte leren bij diverse vormen van onderwijs. Ondanks de voordelen die er ook zeker zijn. ‘Schoolpijn': help je leerlingen ervan af en durf te experimenteren met wat je zelf in huis hebt. Dwars tegen alles in wat je als student op je opleiding hebt geleerd. De namen zijn bekend van de succesvolle schoolmeesters die dit voor elkaar kregen: Theo Thijssen, Jan Ligthart, Kees Boeke, maar vooral de anoniem gebleven leerkrachten die successen wisten te boeken bij kinderen zonder dat ze het zelf misschien wisten. Want kinderen en studenten verdwijnen weer uit je leven. Voor leerkrachten en docenten ook een vorm van ‘schoolpijn'. Je loopt een tijdje met ze mee en dan zie je ze waarschijnlijk nooit meer. Je komt ze nog wel eens tegen op sites als schoolbank.nl en zo, waar je kunt lezen of je het wel of niet goed hebt gedaan. Wat er is blijven hangen van de aanpak die je hebt gekozen. ‘Schoolpijn': er is een medicijn! Maar je moet wel lef hebben. Daniel Pennac had het in ieder geval wel. Nu wij nog!

Iedere leerkracht en docent zou dit boek moeten lezen. Naast wetenschappelijk bewijs laat ook dit verhaal zien dat de leerkracht het verschil maakt in het leven van een kind!

een juweeltje. Een boekje om van de smullen. Samen met daniel pennac filosoferen over ons taalgebruik en houding in het onderwijs . Korte hoodstukken. Prachtig geschreven in een warme positieve taal.

Een boek wat iedere docent zou moeten lezen. Een autobiografisch verhaal over de problemen die de schrijver ondervond op school en welke invloed school heeft op een kind als het steeds te horen krijgt dat het niet voldoet. De schrijver van dit verhaal is nu Frankrijks meest populaire schrijver en staat zelf ook voor de klas. In dit boek kiest hij de kant van de leerling. Dus niet nog een boek over moeilijke leerlingen in de klas, maar het relaas van zo'n moeilijke leerling zelf en hoe hij gered is door 4 docenten die hem niet opgaven.

Geweldig boek. Jammer dat het niet meer wordt uitgegeven!

Fantastisch goed boek! Moet iedereen in onderw. lezen. Beter dan veel opleidingen.

Gewicht
0,333 Kg

Uit jaar:
2008-2009

Uitvoering:
Paperback

Uitgever(Label):
J.M. Meulenhoff

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Studio Marlies Visser

Omslagfoto:
achterzijde: Opale/Hollandse Hoogte

Vormgeving binnenwerk:
CeevanWee, Amsterdam

Vertaald door:
Kiki Coumans

Oorsponkelijke titel
Chagrin d'école

Aantal pagina's
220 excl. Dankwoord

NUR/NUGI
302 Vertaalde literaire roman, novelle

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss