Via partner

Beter bij de les: handleiding Training in executieve functies , Marthe van der Donk

Artikelnummer: 9789401425513
Artikel 5 van 52
€ 17,00 (inclusief btw)

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Nieuwe training maakt leren makkelijker Kinderen met zwakke executieve functies (de regelfuncties van het brein), zoals kinderen met ADHD of leerproblemen, hebben op school vaak problemen met het werkgeheugen, plannen en controleren. Deze functies spelen een cruciale rol bij het leren en zijn dan ook voorspellend voor leerprestaties. Met de training Beter bij de les oefenen kinderen op de basisschool met vaardigheden die belangrijk zijn bij het leren, zoals: aandacht, planning, werkgeheugen en doel- en taakgericht gedrag. Zij trainen hun werkgeheugen en krijgen meer inzicht in hun leergedrag. De kinderen leren om naar het eigen functioneren te kijken, zodat ze zichzelf zo veel mogelijk zelfstandig kunnen bijsturen. Hierdoor hebben zij uiteindelijk minder hulp van de leerkracht nodig bij het maken van schoolopdrachten. Ook de leerkracht krijgt meer inzicht in het leergedrag van de leerling en kan hierdoor eerder doelgericht ingrijpen en de juiste ondersteuning bieden. In deze complete handleiding staan de achtergronden van Beter bij de les en wordt de training stap voor stap beschreven. De training is bedoeld voor kinderen vanaf acht jaar en kan individueel per leerling op school worden gegeven. De training is eenvoudig toepasbaar met een aantrekkelijk vormgegeven en geïllustreerd werkboek, luistermaterialen andere oefeningen. De training kan op school gegeven worden door een leerkracht, intern begeleider, orthopedagoog of schoolpsycholoog die de Beter bij de les trainersopleiding heeft gevolgd. Dit is een middagtraining die diverse malen per jaar wordt aangeboden. Beter bij de les is ontwikkeld door een projectteam van De Bascule, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie, in samenwerking met het Academisch Medisch Centrum (AMC) en is bewezen effectief. Dit blijkt uit een onderzoek in de praktijk door bij een groot aantal scholen en kinderen in de regio Amsterdam.

MENINGEN: De handleiding geeft duidelijke informatie over de methode om de executieve functies te trainen bij kinderen. Het eerste hoofdstuk is niet gemakkelijk leesbaar als je niet al iets weet over de anatomische structuren in de hersenen. De opbouw is helder. Dit boek is niet op zich bruikbaar, alleen in combinatie met het werkboek en het trainingsmateriaal en luisterbestanden.
Het is een intensieve methode om toe te passen (vijf weken van maandag tot en met vrijdag circa een uur oefenen). Het is dus moeilijk voor een leerkracht direct in de klas toe te passen.Wel zijn verschillende onderdelen (de zin van de dag, de terminologie van breinbandieten en breinhelpers) goed toepasbaar.

Het is een goede handleiding, maar je moet wel de opleiding volgen. Handleiding is een goede leidraad om zelf de cursus vorm te geven. Hou er rekening mee dat je ook het werkboek en het materiaal nog moet aanschaffen.

Het is een totaalaanpak en ik denk dat het herhalen en laten inslijten van gedrag in combinatie met inzicht in de keuzes die een kind heeft om gedrag aan te passen een gunstig effect zal hebben op de leerprestaties.

Zeer heldere handleiding, die je prima kunt gebruiken als je ook de trainingsmaterialen er bij hebt.
Heldere opzet met achtergrondinformatie en een goede trainingsopzet.

Gewicht
0,328 Kg

Uit jaar:
2015

Uitvoering:
Paperback

Uitgever(Label):
Lannoo Campus, p/a Papiermolen 14-24, Houten

Uitgever(Label)(voor België):
Lannoo nv, Tielt

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Lannoo nv, Tielt

Omslagfoto:
Shutterstock.com

Tekeningen van:
Marcel Jurriëns

Aantal pagina's
141 excl. Appendix

NUR/NUGI
770 Psychologie algemeen+840 Onderwijs & opvoeding

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss