Via partner

Tribaal Kantoorgedoe, Danielle Braun

Artikelnummer: 9789462763845
Artikel 35 van 42
€ 8,00 (inclusief btw)

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

We willen zo graag verlicht zijn. Democratisch, rationeel, meelevend, open, transparant. Maar dat zijn we nog maar heel kort. We zijn homo sapiens. Tribale wezens. Onze prefrontale cortex is nog maar kort geleden ontstaan. Als het spannend is, schakelen we over op ons oerbrein, reptielenhoofd, mammoetjagersinstinct.

In kantoorpanden nemen we ons tribale wezen mee. Regelmatig popt het op. Dan stelen we paperclips, duiken het archief in met de sexy baas, declareren we extra kilometers, pesten we de nieuwe collega met een raar Drents accent weg. We snellen koppen, vangen mammoeten, flirten zakelijk, verschansen ons achter muren en vuren pijlen op elkaar af. Ons tribale brein houdt van hiërarchie en van paarvorming. Van ordening. Van samen mammoeten vangen. Als we wat meer naar die oerstem zouden luisteren, hoeven we er niet zo tegen te vechten. Kunnen we wat milder zijn. En meer lachen om onszelf. Want ons tribale brein is best oké. Eigenlijk willen we lief, samen, aandacht verbonden zijn als in een oude tribe.

Antropoloog dr. Danielle Braun geniet van de dingen die mensen doen. Is verliefd op tribaal kantoorgedoe. Bezorgd over de samenleving die ontzielt. Kijkt naar boardrooms en kantoortuinen met antropologische blik. Steeds weer herrinert ze ons eraan dan we ook maar gewoon wezens zijn. Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Reist de wereld rond op zoek naar wat we van tribes overal op de wereld kunnen leren in boardrooms en op werkvloeren. Schrijver van de boeken 'De Corporate Tribe', 'Building Tribes' en 'Da’s gek'. Stond 25 jaar met haar voeten in de bestuurlijke klei. Promoveerde op een onderzoek naar politiecultuur. Danielle begeleidt leiders bij conflict en verandering. Ze is directeur van de Academie voor Organisatiecultuur. Maakt theater. Schrijft columns en opiniestukken voor kranten en op social media. Onder de titel #antropoloogdesvaderlands geeft ze duiding aan de dingen die om ons heen gebeuren. In kantoren. En in de samenleving. Ze duidt, verbaast, verwondert, ontploft, huilt en schaterlacht.

MENINGEN: Wat een teleurstelling, het boekje is zo dun! Dat was mijn eerste gedachte toen ik Tribaal kantoorgedoe van Danielle Braun uit de enveloppe haalde. Een uur later heb ik het uit èn ben ik vol bewondering. Dun ja, maar met meer 'food for thought' dan een ander boek in 300 bladzijden stopt. Heel veel originele gedachten die soms lijnrecht tegen de gevestigde mening ingaan.
Het managementboekje Tribaal kantoorgedoe is prachtig uitgevoerd. Dat is niet verrassend, we verwachten niet anders na Braun’s voorgaande boeken. Het heeft de omvang van een dwarsligger, met zo’n 100 halve pagina’s met prachtige foto’s en prikkelende korte ‘cursiefjes’, die bewerkingen zijn van columns die eerder verschenen in diverse kranten zoals Het Parool, Het Financieel Dagblad, NRC. Maar ook al is dit een verzameling columns, de aangedragen punten blijven relevant, het is in feite een tijdloos boekje. Het is heel toegankelijk geschreven, puntig, grappig, niet wetenschappelijk. Ik moest wel even BDSM opzoeken. Ik dacht dat dit een antropologenterm was maar dat bleek niet zo te zijn. (Ik ben benieuwd welke advertenties Google mij nu gaat voorschotelen).
In elk van de 30 cursiefjes pakt Braun een onderwerp beet, waar ze soms een volstrekt andere mening heeft dan de gangbare. Zo zegt ze over zelfsturing: ‘we zijn geen vogelsoort, dus zwermen past niet bij ons. We zijn een apensoort, voelen ons beter bij een apenrots'. Waarmee ze aangeeft dat de tribale rol van chief wèl ingevuld moet worden. En ook is ze niet mals over het ‘Pinkwashing’ tijdens de Pride.
Tegendraads
Er waren een paar cursiefjes die mij met name troffen:
Vermoederen, wat gaat over dat je als moeder/leidinggevende ook te veel voor je kind/werknemer kan regelen en zo het plezier/de motivatie vergalt. Alles goedbedoeld!
Ik heb daar niet zo’n mening over, met het typetje ‘huh’, die wel zijn mening geeft bij het koffie-apparaat, maar bij vergaderingen wegduikt. En met het typetje ‘ik sta hierboven’, die geen mening geeft, maar een tegeltjes-wijsheid. En natuurlijk het typetje zeikmannetje, als Statler en Waldorf van de Muppetshow.
Uitroken, over hoe je echt, maar dan ook echt, afscheid moet nemen van voormalige bazen.
Niet alles hoeft gezegd te worden. Daar vertel ik verder niets over.
Ik heb bewondering voor Braun, hoe zij zich ook in de discussie op social media altijd open en kwetsbaar opstelt, in discussie gaat, beleefd blijft maar wel haar punt, hoe tegendraads en bekritiseerd ook, blijft maken. Eigenlijk zoals zij haar boekje eindigt, met haar eigen tegeltjeswijsheid: Zwijgen is zilver, spreken is goud. Wees niet passief-agressief als je van elkaar houdt.
Met dit boekje kun je iedereen die op kantoor werkt een plezier doen, maar zeker ook jezelf. Ik zou het kopen en dan eerst zelf lezen, voordat je het cadeau geeft aan je collega. Of je baas. Tenzij deze koffie nummer 28 met schuim drinkt.

Gewicht
0,275 Kg

Uit jaar:
2020

Uitvoering:
Hardcover

Uitgever(Label):
Management Impact is een onderdeel van Boom uitgevers, Amsterdam

Fotografie (Foto's)
Pixabay,PxHere,Shutterstock, Unsplash

Auteursfoto (Portretfoto):
Mirjam van der Linden

Vormgeving (Lay-out, Opmaak):
Douwe Hoendervanger grafische ontwerp (www.douwehoendervanger.nl)

Aantal pagina's
114

NUR/NUGI
801 Management algemeen

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss