Via partner

Creativiteit Hoe? Zo! Inzicht, inspiratie en toepassingen voor het optimaal benutten van uw eigen creativiteit en die van uw organisatie , Igor Byttebier

Artikelnummer: 9789020950175
Artikel 4 van 12
€ 14,00 (inclusief btw)

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Wilt u leren hoe u sneller op nieuwe ideeën komt? Wilt u de finesses van de brainstorm leren kennen zodat u die efficiënter kunt gaan toepassen? Wilt u ervaren hoe u de creativiteit bij anderen kunt aanboren? 'Creativiteit. Hoe? Zo!' geeft een rondleiding in uw eigen denken en helpt u om uw eigen creativiteit en die van uw organisatie te ontdekken en ontwikkelen. Het boek is een leer-, doe- en oefenboek voor iedereen die de sleur van de standaardoplossingen wil doorbreken en op zoek is naar de buitengewone en efficiëntere antwoorden op de uitdagingen van alledag. De vorm van het boek is vol verrassingen; ook daardoor biedt 'Creativiteit. Hoe? Zo!' een schat aan inspiratie.

Origineel vormgegeven, volledig in kleur met vele illustraties en schema's.Een vernieuwend en inspirerend boek met de beste inzichten en tips om de creativiteit van jezelf en je organisatie beter te benutten.Verrassend efficiënte methodes, zowel voor het bedenken van nieuwe ideeën als voor het uitwerken ervan. Geïllustreerd met vele praktische voorbeelden Dit boek geeft de lezer een rondleiding in zijn eigen denken en helpt hem de eigen creativiteit te ontdekken. Ook wordt aandacht besteed aan het creatief proces en de creativiteit met de groep om te eindigen met creativiteitsmanagement. Het boek bestaat uit blauwe, rode en gele ruimtes die elk op een eigen wijze het creatief leerproces weergeven, respectievelijk qua inzicht, gevoel en inspiratie. Het boek is uitvoerig geïllustreerd met vele schema's tekeningen, foto's, oefeningen en checklist.

En het is een prachtig boek. Prachtig vorm gegeven. Uniek ook in opzet en uitwerking. Het boek bestaat uit drie delen. Een blauw deel waarin inzicht wordt gegeven, waarin de algemene kennis over creativiteit wordt beschreven in heldere taal. Een rood deel waarin geoefend kan worden. Oefenen in waarnemen, processen, divergeren, convergeren en organiseren. Zelf, actief en zonder al te ingewikkelde instructiedelen.

En een geel deel waaruit inspiratie kan worden opgedaan. Mooie platen, leuke teksten, unieke momenten en doordenkers. Omdat het cognitieve deel niet gelijk op hoeft te gaan met het oefendeel is de boekontwerper zo aardig geweest twee leeslinten toe te voegen. Heerlijk in gebruik. En een 'finishing touch' in het ontwerp.

Het is me opgevallen dat veel kennis niet onbekend is. Het is voor mij alleen nog niet vaak verwoord in een samenhang. Veel van het probleem oplossend denken is natuurlijk herkenbaar. Er is immers juist om nieuwe oplossingen te bedenken veel creativiteit nodig.

Begrippen als starten, divergeren en convergeren zullen voor de meeste mensen niet helemaal nieuw zijn. Maar juist dat maakt het boek herkenbaar en toepasbaar. Omdat het wel verder gaat dan de oppervlakte. Het deel waarin het divergeren volledig wordt uitgewerkt vraagt de lezer om alle middelen in de strijd te werpen. Natuurlijk de logica, maar ook de associatie en de verbeelding. En dat je eigen intuïtie een nagenoeg onuitputtelijke bron is, overigens wel begrensd door je eigen houding. En dan is opeens niets meer uitgesloten.

Het was voor mij, als logisch denker, leuk om te ervaren dat er ook structuur en techniek zit in divergerende processen. Wat te denken van het experiment om een groepsuitje te bedenken voor de afdeling. (pagina 134) Schrijf eerst vijf ideeën op. Heel gewone ideeën als wandelen en fietsen of een bezoek aan een pretpark of zo. Deze vormen je denkkader.Laat je nu inspireren door de volgende woorden en schrijf bij elk woord drie nieuwe ideeën voor je uitstapje. De woorden zijn: Picasso, Benedictijnenklooster, uurwerk en Mars. De combinaties zijn verassend en spannend. Bij Mars kan een 'snoepwandeling' bedacht worden. Maar ook het bezoek aan een planetarium, of een fietstocht met afsluitende paintball wedstrijd (Mars is de god van de oorlog). Het was heerlijk om te doen. Juist omdat er grenzeloos veel mogelijkheden zijn.Na al het spannende van de ontdekking in de divergerende fase is er natuurlijk de convergerende fase nodig om te selecteren, te structuren en te kiezen. Maar bij een grote keuze, waarbij duidelijk is geworden dat echt alles uit de kast is gehaald is kiezen van het leukste, beste, meest inspirerende veel minder moeilijk.Als bovendien een aantal goed werkende methodes worden gegeven om met vertrouwen een goede selectie te maken, dan ontstaat grote zekerheid over de gekozen oplossing. Als laatste gaat het boek uitgebreid in op de organisatie van creativiteit.Onder de ietwat pretentieuze titel 'Creatieve organisatie' geeft de auteur het belang aan van de inbedding van creativiteit in organisaties. Door het creatieve proces als project te organiseren en door slimme doelen te stellen wordt de slagingskans vergroot. Voor de gemiddelde manager met enige project management ervaring is dit een aardig maar niet veel nieuws brengend deel van het boek.Igor Byttebier is door de combinatie van lezen; kennis opdoen over het creatieve proces, denken; het eigen maken door trainen en doen; je laten inspireren om het in de eigen praktijk toe te passen er wonderwel in geslaagd om een helder en bruikbaar boek te maken. En het is nog prachtig ook, een aanwinst in mijn boekenkast.

MENINGEN: “Le Mieux est l’ennemi du Bien” schreef Voltaire in zijn Dictionaire Philosophique (1764) Het betere, het perfecte is de vijand van het goede. Ergens kreeg ik dat gevoel bij het behoorlijk goede boek ” Creativiteit: Hoe? Zo!” van Igor Byttebier. De schrijver is verbonden aan het COCD. Het is een cursus- en doeboek om creativiteit toe te passen in het dagelijkse leven en in de praktijk.
Het boek is goed opgebouwd. Eerst wordt uitgelegd hoe creativiteit eigenlijk werkt in de hersenen. Door te resociëren (vanuit een ander vertrekpunt (boot) terug te redeneren naar het probleem) en flexibel te associëren. Hierdoor worden nieuwe verbindingen in de hersenen gelegd, en dat is de basis voor de meeste nieuwe ideeën.
Er is ruim aandacht voor de divergerende fasen, met een behoorlijk aantal werkvormen om tot meer ideeën te komen. Ook basis principes als het uitstellen van je oordeel worden helder uitgelegd. In de convergerende fase komt uiteraard de ‘eigen’ COCD-Box aan de orde, maar is ook ruimte voor de ontwikkeling van ideeën met een aantal methoden (PMO, Schaven, Syntegreren met de Big 4) die een stapje verder gaan.
Tenslotte is er aandacht voor hoe een organisatie creatief wordt. Dit vind ik het minste stuk van het boek. Het gaat mijns inziens teveel uit van een organisatie die er voor open staat. Deze lezer die hier hoop uit put zal volgens mij bij de eerste horde stranden. Hoe het politieke spel gespeeld moet worden leer je niet uit dit boek, maar daar zijn andere boeken misschien meer voor bedoeld.
De schrijfstijl (en opmaak) is wel erg vlot, en gaat mij een beetje voorbij aan belangrijke zaken als bijvoorbeeld voorbereiding, en een goede samenstelling van de groep (Byttebier heeft heel veel vertrouwen in Wilde Ganzen). Maar ja, misschien ben ik ook niet echt meer de doelgroep van dit boek en zullen anderen het een prettige introductie vinden. Toch hoop ik dat de lezers zich dit soort vragen ook gaan stellen. Immers, om nogmaals Voltaire aan te halen: “Je moet mensen niet beoordelen op hun antwoorden, maar op de vragen die ze stellen.”

Helemaal goed. Dit boek wilde ik al heel lang hebben, maar ik vond het te duur.
Een tijdje terug zag ik het boek op het bureau van een collega liggen en mocht ik het lenen.
Eenmaal aan het lezen bedacht ik dat ik het boek toch echt zelf wilde hebben.
Ik ben gaan kijken op bol.com en daar kon ik hem tweedehands kopen.
Ik ontving een exemplaar dat zo goed als nieuw was.
Ik ben dus helemaal blij met mijn boek!

In dit boek worden alle fases van het scheppen van ideeën en het uitwerken ervan goed beschreven. Resultaat gegarandeerd! Het is leuk geschreven en wisselt theorie/achtergronden af met oefeningen, foto's, spreuken, praktische tips en voorbeelden van andere uitgewerkte ideeën. Ook van het laatste hoofdstuk "Een creatieve organisatie" kan je veel leren... Waar loop je tegenop bij je eigen organisatie? In 10 stappen naar een creatieve organisatie. Het enige dat mij opvalt is dat de technieken van bijvoorbeeld de Bono er niet in voorkomen.

In het boek wordt duidelijke taal gebruikt. Ik had veel aan het boek voor mijn opleiding (culturele en maatschappelijk vorming)

Wat een ontzettend goed boek om je eigen creatieve vermogen te leren kennen en verbeteren. Het boek zit vol verassende oefeningen en weetjes, het wisselt af tussen theorie en praktijk, en is daardoor geen moment saai. Ook voor mijn werk is dit een erg bruikbaar boek. AANRADER!

Gewicht
0,864 Kg

Uit jaar:
2002-2008

Uitvoering:
Hardcover met lint

Uitgever(Label)(voor België):
Lannoo, Tielt

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Jan Middendorp+Catherine Dal (Dorp & Dal)

Vormgeving (Lay-out, Opmaak):
Grafische: Jan Middendorp+Catherine Dal (Dorp & Dal)

Tekeningen van:
Erik van Blokland

Aantal pagina's
280

NUR/NUGI
765 Creatief denken

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss