Via partner

Parnassia Leeslicht-editie: boek in eenvoudige taal , Josha Zwaan

Artikelnummer: 9789086962136
Artikel 446 van 498
€ 7,00 (exclusief btw)
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Makkelijk Lezen-uitgave van deze bestseller.

Anneke loopt de kamer in. Daar zit een knappe, jonge man: Het is Simon. Haar broer. Ze heeft hem heel lang niet gezien. De laatste keer waren ze nog kinderen. Naast Simon zit Joost. Hij kijkt verward. Wat heeft Simon allemaal aan Joost verteld? Toch geen verhalen van vroeger? Anneke zegt:'Wat doe jij hier? Je mag hier niet komen!' Simon zegt:'Rivka...' 'Ik ben Rivka niet! Rivka is verdwenen in de oorlog. Ik ben Anneke!'

De kleine joodse Rivka moet in de oorlog onderduiken. Na de bevrijding komen haar vader en haar broer haar halen. Maar Rivka wil niet mee naar huis. Ze heet nu Anneke. De rest van haar leven probeert Anneke de oorlog en haar familie te vergeten. Maar dat is nog niet zo makkelijk.

De joodse Rivka wordt als klein meisje bij een onderduikadres in Zeeland gebracht. Als haar vader haar na de oorlog komt halen, ontkent ze haar verleden en kent hem niet meer. Zij heet Anneke, Rivka is tijdens de Tweede Wereldoorlog gestorven. Haar huwelijk met Joost, die eveneens van joodse afkomst is, loopt spaak door de onverwerkte trauma's van beiden. Anneke verlaat haar gezin. Als Anneke/Rivka een oude vrouw is, ontmoet ze haar dochter Sandra. Ze ontmoeten elkaar bij de strandtent Parnassia. Het leesniveau is net boven 1F (A2/B1).

Parnassia is de eerste roman van Joshua Zwaan (1963).

Deze uitgave is een bewerking van de roman Parnassia, oorsponkelijk verschenen bij uitgeverij Artemis 7 co (Amsterdam, 2010)

Bewerking in eenvoudige taal: Jet Doedel

Leeslicht is mede mogelijk gemaakt door Stichting Lezen 7 Schrijven in samenwerking met JT International Company Netherlands

MENINGEN: Een geweldig boek. In 1 adem uitgelezen. Het boek geeft aan welk probleem er na de oorlog was met de joodse kinderen die overleefden. Hoe ze moesten leven met een nieuwe vaak niet Joodse wereld en ten koste van alles hun familie moesten vergeten. Het is heel boeiend geschreven in het nu en in het verleden. De karakters worden heel goed beschreven, ook de relatie tussen moeder en dochter. Het is het eerste boek van Joshua Zwaan, maar het is zo veelbelovend, dat ik hoop dat er nog heel wat boeken van haar zullen verschijnen. Het is ook een boek dat heel geschikt is om verfilmd te worden. Sigrid Terpstra

Intrigerend verhaal over na-oorlogs trauma dat een vrouw als jong meisje oploopt. Het onderwerp van in de tweede wereldoorlog bij opvanggezinnen ondergebrachte joodse kinderen wordt in een persoonlijk en hedendaags verhaal gevangen. Terwijl de oorlog voor ons ver weg is, wordt goed in beeld gebracht hoe lang een trauma kan doorwerken. Tot in de 2e generatie.
Het is niet een spannend boek, maar ik bleef er wel in doorlezen.

Parnassia ……….
Gekregen van een Joodse mevrouw op leeftijd.
Zelf ben ik katholiek opgevoed.
Ik ben er in begonnen en heb het pas neergelegd toen het uit was!
Een prachtig veldboeket aan indrukken van Joodse gebruiken en denkwijzen.
Wat een ongelooflijk mooi levensverhaal, dat door alle lagen van ‘je ziel’ gaat.
Het is het mooiste boek dat ik sinds lange tijd gelezen heb!
Als dit ‘slechts’ een debuut was, kan ik niet wachten op een vervolg.
Ik hoop dat er nog vele boeken van Josha's hand mogen verschijnen; ik ben zéker fan!
Birgitte

Wat een briljant geschreven debuut! In toegankelijk en beeldend proza vertelt de schrijfster hoe wortels en tradities onherroepelijk vervlochten zijn in het leven van ieder mens. Een unieke invalshoek op het veelvuldig beschreven thema van de Tweede Wereldoorlog. Het boek werd me als 'stille bestseller' aangeraden en ik las het in één ruk -af en toe met ingehouden adem- uit. Ik kijk reikhalzend uit haar het tweede boek van Josha Zwaan!

Gewicht
0,185 Kg

Uit jaar:
2015

Uitvoering:
Paperback

Drukkerij
Easy-to-Read Publications

Uitgever(Label):
Eenvoudig Communiceren, Amsterdam

Auteursfoto (Portretfoto):
Merlijn Doomernik

Omslagbeeld:
Shutterstock

Aantal pagina's
104

NUR/NUGI
286 Moeilijk lezen

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2025 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss

Menu