Via partner

Geografie van goed en kwaad historische essays

Artikelnummer: 9789027428257
Artikel 26 van 63
€ 13,50
Het artikel is uitverkocht.


Momenteel helaas uitverkocht, via onze partner kunt u nog wel bestellen via deze link

 

"Filosoof Andreas Kinneging stelt zonder poespas de belangrijkste vragen.' – Trouw 

In deze essays tracht Andreas Kinneging de wereld van goed en kwaad in beeld te brengen, van beschaving en barbarij, van vrijheid en tirannie. Wat is nu eigenlijk een goede samenleving? Wat is de fundamentele rol van gezin en familie, en die van andere maatschappelijke verbanden? De markteconomie wordt tegen het licht gehouden, de onmisbaarheid ervan, maar ook de grenzen en de gevaren. Ook de staat wordt van alle kanten bekeken. Zonder sterke staat heerst anarchie. Maar de sterke staat kan zelf ook gemakkelijk een gevaar worden, wanneer hij tirannieke trekken ontwikkelt. Hoe kunnen orde en vrijheid samen worden behouden?

Kinneging gaat in zijn essays op zoek naar antwoorden op de universele vragen van goed en kwaad. Een zeer actueel en relevant boek over wat in hoge mate tijdloze kwesties zijn.

Andreas Kinneging is als rechtsfilosoof verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.

MENINGEN: Dit boek is eigenlijk een verzameling en bewerking van verschillende reeds eerder verschenen geschriften van de schrijver (1962, hoogleraar rechtsfilosofie, mede-oprichter van de conservatieve Edmund Burke-stichting en bekend woordvoerder van 'nieuw rechts'). Volgens de schrijver zelf bevat het zware kost die alleen in volle rust bestudeerd kan worden. Deze opgave is vandaag voor velen te veel gevraagd zijn door de zoals hij zegt heersende oppervlakkigheid in pers, onderwijs, universiteit en politiek. Aanvankelijk was Kinneging (VVD) een fan van de ideeen van de Verlichting. Door zijn studie van de klassieken en het vroege christendom kreeg hij echter veel kritiek op het aan de Verlichting eigen optimisme en bekeerde hij zich tot het conservatisme, dat de mens van nature geneigd acht tot alle kwaad. Geneigd, niet gedoemd! Hij moet hulp zoeken om goed te leren leven. Het is duidelijk dat de liberalen op de positie en de taak van sociale verbanden, vooral van de staat, een heel andere kijk hebben als de conservatieven. De schrijver meent dat we terug moeten naar onze bronnen: Oudheid en het vroege chistendom. Boeiende maar niet eenvoudige bijdrage tot de gedachtevorming rond het neoconservatisme.

Mr. drs. W.M. Westerhuis

Met dit boek onderbouwd Kinneging zijn kritiek op onze samenleving op gefundeerde en overtuigende wijze. Kinneging legt eerst uit wat moet worden verstaan onder een 'goed' mens. Daarna pelt hij de moraal van onze huidige Westerse samenleving beetje bij beetje af, en dwingt de lezer zich af te vragen in hoeverre hij- of zijzelf als 'goed' mens door het leven gaat. Als lezer zal men daarbij niet kunnen ontkomen aan het onbehaagelijke gevoel dat de huidige Westerling wel erg ver afstaat van de morele kaders die eeuwenlang tot de kern van onze samenleving hebben behoort. Al met al een boek dat dwingt tot nadenken en ook voor niet-ingewijden in de filosofie goed leesbaar is. Een aanrader voor iedereen die interesse heeft in de bredere vraagstukken van mens en samenleving.

Voor de niet-gelovige die behoefte heeft aan een bijbel, is dit boek bij uitstek geschikt. En natuurlijk voor iedereen die meer wil weten over (deugd)ethiek en moraal. Helder worden alle begrippen uitgelegd en in een begrijpelijk kader geplaatst. Het boek is bijzonder inzichtgevend voor wie zich vragen stelt over onze huidige samenleving, waarin alles draait om economie en technologie, en wil weten hoe dat zo gekomen is. De auteur vertelt niet alleen, maar neemt duidelijk stelling en laat zien hoe de Verlichting ook verduisterde, wat hij degelijk onderbouwt. Mooi vind ik de uitleg over de ‘drietrapsraket’, die menselijk gedrag stuurt in een samenleving waarin deugden gewaardeerd worden: (1) innerlijke waarde; (2) sociale controle; (3) het recht. Deze drie controlemechanismen houden ons op het rechte pad en remmen onze ondeugden af. Echter, als uniciteit in een individualistische samenleving het hoogste goed geworden is en iedereen het recht heeft op zijn eigen waarden en normen, werkt alleen het recht nog goed en zijn belastingontwijking en ‘winst om de winst’ niet meer laakbaar of immoreel, want de wet verbiedt het niet. Gevolg is dat de rechtsregels maar uitdijen en dat onverschilligheid in de samenleving toeneemt. Je moet er echt voor gaan zitten, informatie laten bezinken, maar dan heb je ook wat. De auteur weet de aandacht goed vast te houden met zijn heldere schrijfstijl, uitleg zonder ruis en levendige voorbeelden. Als ware wetenschapper heeft hij zijn bronnen goed bestudeerd, van de Griekse Oudheid tot nu. Voor wie selectief wil lezen, raad ik met name deel II (Hoofdstuk 5, 6 en 10) en deel V aan. Deel III kunt u overslaan. Lezen van dit boek was voor mij een buitengewoon verrijkende ervaring. Het verdient beslist een breed publiek en een volgende druk.

 

Kinneging beschrijft in dit boek in duidelijke en toegankelijke taal onze huidige staat van samenleven. En dan in het specifiek welke kaders van goed en kwaad daar aan ten grondslag liggen. Is de morele standaard van de moderne mens zoveel verbeterd ten opzichte van de tijden waarin de klassieke filosofen (i.e. aristoteles, plato) er ook over nadachten? Kinneging maakt een diepgravende analyse over onze hedendaagse morele toestand. Ook de huidige staat van democratie wordt onder de loep genomen. Wat heeft onder andere Tocqueville hierover geschreven? Het verfrissende is dat het de patstelling van markt versus overheid ontspringt en dieper ingaat op de mens als handelend en sociaal wezen.

Uit jaar:
2005-2006

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Herman van Bostelen

Omslagillustratie:
De geograaf ( 1669, olieverf op doek , door Johannes Vermeer)

Aantal pagina's
533

NUR/NUGI
730

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss