Via partner

Het Huis Van De Moskee , Kader Abdolah

Artikelnummer: 9789044518702
Artikel 138 van 460
€ 1,00

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Al achthonderd jaar heeft de familie van Aga Djan een centrale positie in de stad. Al zolang ze er wonen brengen ze de geestelijk leider van de moskee voort. De imam is een belangrijk man, maar zeker zo belangrijk is Aga Djan, het hoofd van de bazaar. Als er een radicale stroming onder de ayatollahs ontstaat en Khomeini in Parijs een omwenteling voorbereidt, komt de Iraanse samenleving zoals Aga Djan die kent onder druk te staan. Vrienden worden vijanden. Liefde wordt haat. Zelfs Aga Djan kan het tij niet keren.

MENINGEN: Het verhaal gaat over Aga Djan, tapijthandelaar en hoofd van een grote Iraanse familie die het huis van de moskee bewoont. Broers en zussen, en neven en nichten wonen vreedzaam in het huis totdat de Sjah van Perzië wordt afgezet en de Ayatollahrevolutie Khomeini aan de macht brengt (1979). Niet alleen het land lijdt onder de terreur, de jihad en de islamisering. Ook de familie van Aga Djan wordt verscheurd, en familieleden worden vijanden. In dit prachtige en aangrijpende verhaal wordt niet alleen de historie van Iran weerspiegeld in de familiegeschiedenis, het gaat ook over religieuze radicalisering en hoe vrienden vijanden kunnen worden. De roman is geschreven in eenvoudig Nederlands, en boeit van het begin tot het eind. Kader Abdolah (1954) is een rasverteller, een echte vertelkunstenaar. Zijn roman geeft inzicht in het hedendaagse moslimfundamentalisme. Een aanrader voor een groot publiek. Kleine druk.

Redactie

Kader Abdolahs aangrijpende roman Het huis van de moskee speelt zich af in de Iraanse stad Senedjan. Het leven van de familie die in het huis naast de moskee woont, wordt uitgebreid beschreven. Het personage Aga Djan, een tapijthandelaar, staat aan het hoofd van die belangrijke familie en moet toekijken hoe het leven in Iran en in het huis door de jaren heen verandert. De samenleving wordt verstoord door islamisering en terreur, wanneer de Sjah wordt afgezet en Khomeiny aan de macht komt. Ook het rustige leven van de familie verandert helemaal. De familieleden worden langzaamaan uit elkaar gedreven door de verschillende visies op hun geloof. De manier waarop Kader Abdolah de familiegeschiedenis verbindt met de geschiedenis van zijn herkomstland, is opmerkelijk.
De leden van de drie gezinnen die in het huis van de moskee wonen, worden allemaal vrij uitgebreid beschreven. Enerzijds is dat goed, omdat de lezer zich daardoor volledig in het verhaal kan inleven. Anderzijds, zorgt het ervoor dat het soms moeilijk is om de verschillende personages uit elkaar te houden. Gelukkig is Abdolahs schrijfstijl eenvoudig. Hij maakt vooral gebruik van opsommingen. Sommige lezers ervaren dit als “onbeholpen”, maar het boek kan op die manier wel vlot gelezen worden.
Een van de meest bijblijvende fragmenten is wanneer Djawad, de zoon van Aga Djan, doodgeschoten wordt en niet begraven mag worden. Hij behoorde tot de linkse groeperingen waarvan Khomeiny de opdracht gaf om ze uit te schakelen. Aga Djan en Shahbal zoeken ’s nachts naar een plaats om Djawad toch te kunnen begraven, maar er is niemand die hen wil helpen. Iedereen is bang van de ayatollahs en hun regime. Abdolah geeft mooi weer hoe pijnlijk het is om je eigen kind niet te kunnen begraven. Wanneer Hoesang Khan, een man die in de bergen woont, het lijk van Djawad toch meeneemt, is Aga Djan opgelucht. Abdolah weet ook te ontroeren met het fragment waarin Hagedis, het invalide zoontje van Sediq en Galgal, doodgeschoten wordt. Wanneer een onschuldig kind slachtoffer wordt van zinloos geweld, is het dubbel zo erg.
Het huis van de moskee is een echte aanrader. De eenvoudige, maar toch goede vertelstijl zorgt ervoor dat de lezer onmiddellijk meegesleept wordt in het verhaal van Aga Djan en zijn familie. Ook lezers die niets afweten van Iran en haar geschiedenis kunnen perfect meevolgen, omdat Abdolah zo gedetailleerde beschrijvingen geeft. De roman is dus niet alleen leerrijk, maar ook ontroerend. Het geeft de lezer zin om meer van Abdolahs werken te ontdekken.

Tegelijkertijd met dit boek heb ik het taaie, maar o zo interessante non-fictie werk van Karen Armstrong gelezen getiteld De strijd om God. Kader Abdolah, zelf een vluchteling uit Iran, informeert ons uit eigen ervaring wat angst en geloof met de mens kan doen. Niet alleen het geloof in de Islam, maar ook het geloof in de wetenschappelijke vooruitgang en het kapitalisme. Hier zie je de teloorgang van goede ideeën die ideologieën worden. Omdat ik het zo'n mooi boek vond om te lezen, was ik blij dat er op het eind althans, iets van rust neerdaalde.

Ik vind het een prachtig geschreven boek, omdat de situatie in de Iranese revolutie erg goed en op vele manieren beschreven is. Je kunt onder andere lezen hoe een familie ( de leden van het huis van de moskee) uit elkaar valt tijdens de revolutie in een groep met mensen die voor de revolutie is en mensen die tegen de revolutie zijn. In een aantal persoonlijke verhalen van de leden van het huis zie je steeds weer erg duidelijk de verschillende standpunten van verschillende mensen die allen op verschillende manieren leven en denken over de Iranese revolutie. Ik vind dat Kader Abdollah een redelijk goed beeld van de Islam heeft geschetst voor de lezer door verschillende feiten over het geloof, de Islam, in steeds vrij korte stukken verspreid over het verhaal in het verhaal te schrijven. Enkele voorbeelden zijn te vinden in bepaalde stukken waar men het over de leefregels en wetten volgens de Koran heeft.
Er waren diverse woorden en Perzische gedichten in het boek geplaatst en uitgelegd, waardoor je daar ook nog wat van kon leren. Kader Abdollah heeft een aantal delen uit zijn eigen levensverhaal in de roman verwerkt. Zo was het interessant om die delen uit zijn levensverhaal in het boek te vinden. De achternaam van het huis van de moskee heeft hij zijn eigen naam gegeven, namelijk: Ghaemmaghami Farahani.
Naar mijn mening heeft de schrijver op een erg mooie manier het Iranese landschap en de Arabische cultuur beschreven. Ik zou het boek aanraden aan mensen die andere boeken van Kader Abdollah hebben gelezen, van geschiedenis houden en voor mensen die graag een reëler beeld van Islam en de Arabische cultuur willen krijgen.

Gewicht
0,453 Kg

Uit jaar:
2005-2011

Uitvoering:
Paperback (ook Hardcover verkrijgbaar?)

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Riesenkind

Omslagillustratie:
Martin Kers, 'Dijkcoupure' (1993) te Reiderwolderpolder van Piet Tuytel

Aantal pagina's
410 excl.Aantekeningen+Verantwoording

NUR/NUGI
301

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss